Socialistisk Revy nr. 4 - Side 3 - Maj 1998
Leder
Nej til bossernes EU
- ja til international solidaritet
Ikke alle argumenter for at stemme nej til Amsterdamaftalen er
lige gode. Nationalistiske og racistiske argumenter fremført
af fx. Dansk Folkeparti, og til en vis grad fra Junibevægelsen
og Demokratisk Fornyelse, er ikke alene afskyelige. De kan også
skræmme mange antiracister og modstandere af nationalisme
fra SF og Socialdemokratiet til at stemme ja, selv om de egentlig
er EU-skeptiske.
Den nationalistiske modstand overser to væsentlige faktorer.
For det første er det ikke hele Danmark, der bliver truet
af EU. Den danske kapital er i forvejen en del af et internationalt
kapitalistisk system, og EU vil gavne deres muligheder for at
øge profitten.
For det andet er EU ikke bare en trussel mod den danske arbejderklasse,
men mod arbejderklassen i hele Europa. EU er den europæiske
kapitals redskab til at øge konkurrenceevnen over for amerikansk
og japansk kapital. Prisen for den øgede konkurrenceevne
betaler den europæiske arbejderklasse i form af nedskæringer,
arbejdsløshed og dårligere miljø.
Fortalerne for et ja til Amsterdamtraktaten påstår,
at den ny aftale sikrer bedre forhold i Europa. Men en nærmere
granskning viser, at deres argumenter ikke holder.
Et af tilhængernes centrale argumenter er, at hvis vi stemmer
nej til traktaten, holder vi Østeuropa ude af EU. Argumentet
er faktuelt forkert. De østeuropæiske lande kunne
i princippet sagtens optages efter Maastricht-aftalen på
samme måde som Sverige, Finland og Østrig blev det.
Årsagen til, at EU tøver med at optage de Østeuropæiske
lande i EU, er, at hvis bønderne i de lande skulle modtage
en landbrugsstøtte, der svarer til den, som bønderne
i de nuværende EU-lande modtager, ville EU gå bankerot.
Landbrugsstøtten til det danske landbrug udgør 150.000
kr. pr. landbrug. Plus egnsudviklingsstøtte fra EU's strukturfonde.
Amsterdamaftalen har ikke løst problemet med landbrugsstøtten,
men åbner blot muligheden for at forhandlingerne med de
østeuropæiske lande kan starte. Derfor er det ikke
mere sandsynligt, at de østeuropæiske lande bliver
optaget i EU, blot fordi Amsterdam-aftalen bliver gennemført.
En anden påstand er, at "EU kan sikre velstand, velfærd
og bekæmpe arbejdsløsheden i både øst
og vest." Men de faktiske tal siger noget andet. Fra 1992
til 1997 voksede arbejdsløsheden i EU fra 12 millioner
til 18 millioner mennesker. Stigningen er ikke tilfældig,
men hænger sammen med den økonomiske politik, som
EU-landenes regeringer har ført for at kvalificere sig
til den fælles europæiske valuta, Euro'en.
For at være med skal landenes økonomier leve op til
følgende krav:
- Inflationen må maksimalt være 1,5 procentpoint højere
end gennemsnittet af de tre EU-lande med den laveste inflation
- Landenes valuta skal i to år have holdt sig indenfor valutasamarbejdets
grænser
- Budgetunderskuddet må højest udgøre 3 pct.
af bruttonationalproduktet
- Statens gæld må højest være på 60 pct. af bruttonationalproduktet
De europæiske regeringers forsøg på at leve
op til disse krav har ført fx. den franske og tyske økonomi
ind i en nedadgående spiral. Forsøgene har først
og fremmest betydet nedskæringer af de offentlige udgifter.
Det har selvfølgeligt bragt det offentlige underskud ned.
Men det har også betydet, at bruttonationalproduktet er
faldet, hvilket har tvunget regeringerne til at skære yderligere
ned for at kunne leve op til procentsatserne.
Mens nedskæringerne forøger erhvervslivets profitter,
betyder sænkningen af statens aktiviteter, at flere bliver
arbejdsløse - samt forringede vilkår for arbejdsløse,
pensionister og syge. Men dette har heldigvis også ført
til øget modstand i en række lande, fx. Grækenland,
Frankrig og Tyskland. Senest har franske og tyske arbejdsløse
været i fælles aktion ved Rhinen.
Trods de danske forbehold vil den fælles valuta også
få indflydelse på den økonomiske politik i
Danmark. Økonomiminister Marianne Jelved har sagt, at økonomien
skal overholde kravene til den fælles valuta - og enhver
anden regering, som ønsker at optræde ansvarligt
over for EU, vil gøre det samme. Dermed bliver forbeholdet
reelt uden betydning.
Beskæftigelsen er sammen med miljøet nævnt
i Amsterdam-traktaten, som noget som man 'bør' gøre
noget ved, 'fremme' og 'arbejde for'. Altså rene hensigtserklæringer.
Der er ingen fastlagte mål og slet ingen sanktioner over
for de lande, der ikke lever op til målsætningen.
I kontrast hertil er der præcise krav omkring den fælles
valuta, hvor der vanker millionbøder, hvis et land overskrider
kravene.
Oven i købet lægger Amsterdam-aftalen op til at undergrave
den miljøgaranti, som gjorde det muligt at fastholde nationale
miljøkrav. Kommissionen kan med hjemmel i den nye traktat
nedlægge veto mod sådanne nationale krav, hvis den
vurderer, at der er tale om en handelshindring.
Et tredje argument er, at Amsterdam-traktaten skulle sikre freden
i Europa. Men intet kan være mere forkert. Amsterdam-traktaten
er et skridt på vejen mod en ny supermagt og vil intensivere
det udenrigspolitiske og sikkerhedspolitiske samarbejde:
- Vestunionen, WEU, skal integreres i EU, således at ministerrådet
kan anvende WEU til militære aktioner uden for EU. Der er
bl.a. tale om såkaldt "fredsskabende" aktioner,
som er egentlige krigshandlinger, i modsætning til "fredsbevarende"
aktioner.
- EU får også en generalsekretær, som skal tegne
EU udenrigspolitisk - en slags EU-udenrigsminister.
Med EU som en ny supermagt øges risikoen for nye stormagtskrige.
I første omgang blier EU med udvidelsen mod øst
en økonomisk og militær trussel mod Rusland, men
på længere sigt vil det også gælde forholdet
til Japan og USA.
Danmark er godt nok undtaget fra det militære samarbejde,
men undtagelsen er på flere punkter undergravet. For det
første deltager den danske regering som observatør
i WEU og kan frit deltage i WEU's militære operationer.
For det andet er udenrigsminister Niels Helveg Petersen ingen
bremse for deltagelse - tværtimod har han i flere tilfælde
været stærk fortaler for og initiativtager til militære
indgreb fra EU's side fx i Albanien sidste år. Den eneste
grund til, at EU ikke greb militært ind i Jugoslavien, var,
at EU-landene ikke var enige om, hvilken part i krigen, man skulle
støtte.
Det retslige samarbejde er endnu en grund til at sige nej til
Amsterdam-traktaten. Også på dette område er
der en dansk undtagelse, men også her er den undergravet:
- I maj 1997 godkendte Folketinget Schengen-samarbejdet, som med
Amsterdam-aftalen lægges ind i EU-samarbejdet. Hvis de øvrige
EU-lande derpå gennemfører ændringer i Schengen-samarbejdet,
så betyder den danske undtagelse blot, at regeringen får
seks måneder til at indføre ændringerne i dansk
lovgivning. Hvis regeringen undlader, vil den blive mødt
af "passende foranstaltninger" fra andre EU-lande.
- Amsterdam-aftalen betyder også tættere politisamarbejde.
Dette samarbejde flyttes fra at være såkaldt "mellemstatsligt"
samarbejde, som indgås mellem de enkelte lande, til et "overstatsligt"
samarbejde, hvor det er EU som er toneangivende.
EU's bureaukratiske strukturer med pamperi og ødselhed
er som skabt til at forene Europas politiske og økonomiske elite |
Grundlæggende handler et nej til Amsterdam-traktaten om
at markere, at EU ikke er nogen løsning på almindelige
menneskers problemer. Det er ikke arbejderklassens, men arbejdsgivernes
interesser, der bliver varetaget på de bonede gulve i Bruxelles.
Her sørger højtlønnede, skattefri bureaukrater
for, at det europæiske erhvervsliv gennem lobbyisme og direkte
kontakter kan komme til orde. EU's strukturer med pamperi og ødselhed
er et symptom på en organisation, som er skabt til at forene
Europas politiske og økonomiske elite.
Alternativet til EU-samarbejdet ligger i at styrke samarbejdet
på gulvplan. Som eksempler på det samarbejde kan nævnes
franske og belgiske Renault-arbejderes fælles kampe i 1997
samt franske og tyske arbejdsløses fælles aktioner
i 1998.
Men samarbejdet på gulvplan handler gælder også
om, at arbejdere i hele EU har en fælles interesse i at
bekæmpe tilpasningen til den fælles valuta, som hvert
enkelt lands regering forsøger at føre igennem.
En kamp, som i dag føres i bl.a. Frankrig, Tyskland, Grækenland
og Italien. Tilsvarende er det mere realistisk at forestille sig,
at miljøbevægelserne i EU-landene kan kæmpe
for et bedre miljø end EU's bureaukrater.
Det er vigtigt at understrege, at den økonomiske tilpasningspolitik
med nedskæringer vil blive ført, uanset om Danmark
er medlem af EU eller ej. Et ikke-EU-land som Norge er tydeligt
bevis på dette. Når vi alligevel skal stemme nej,
så er det, fordi Amsterdam-aftalen og EU-samarbejdet er
omdrejningspunktet for nedskæringspolitikken. Derfor kan
vi ikke bare ignorere EU-samarbejdet, men må forsøge
at stoppe det, når vi kan.
Et nej vil også være en støtte til mennesker
i andre EU-lande, som er imod EU's økonomiske politik,
men som bare ikke får lov til at stemme om traktaterne.
Det danske nej i 1992 blev modtaget positivt af folk i andre EU-lande,
fordi det gav udtryk for den modstand, som forener arbejderklassen
på tværs af landegrænser.
Se også temaside om EU og Europa
Toppen af siden
|