Socialistisk Arbejderavis
Nr. 102 – April 1994 – side 2
Togulykke, Mundelstrup
Menneskelig fejl
DSB har øjensynligt fået en knap på deres computere. Hvis man trykker på den, kommer beskeden: “Det var en menneskelig fejl.”
Senest har DSB trykket på knappen i forbindelse med tog-ulykken i Mundelstrup ved Århus i marts.
En sådan knap er nyttig, når man tænker på, at DSB indenfor de sidste 15 måneder har haft ikke mindre end 5 togulykker.
Men den er også nyttig, fordi “den menneskelige fejl”, underforstået begået af lokomotivføreren, frikender DSB og de tekniske anlæg.
Det er ganske givet menneskelige fejl, som står bag togulykkerne, men ikke som DSB udlægger det. Det er nemlig menneskelige fejl i DSBs ledelse der er skyld i f.eks. farcen med færgerne Ask og Urd eller med kontrolsystemet ATC, som foreløbigt har kostet 800 millioner kr., dog uden at virke.
Det fremgår af Bernstein-redegørelsen, som blev fremlagt for nylig.
Nedskæringer
Når DSB så skal rette op på ledelsens fejltagelser, skærer de 76 lokomotivførere væk.
For at opretholde togdriften skærer de i lokomotivførernes pauser. Samtidig har de ansatte ophobet 24.000 overarbejdstimer.
Det øgede arbejdspres går naturligvis ud over sikkerheden. Alligevel kan DSB-ledelsen ikke forstå, at mange lokomotivførere bliver syge.
Billedtekst:
Selv om der er DSBs ledelse, der forringer sikkerheden, er det de ansatte, der får skylden for ulykkerne
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe