Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 106 – August 1994 – side 4

Ri-Bus + KTAS

Strejker betaler sig. Sympatistrejker gav sejr

Ole Mølholm Jensen + Hans Erik Madsen

Buschaufførerne i Esbjerg og arbejderne på KTAS har vist, at arbejdere kun bliver taget alvorligt, når de strejker.

af Ole M. Jensen

Mange, der forsker i det danske arbejdsmarked, har gennem de sidste år ofte erklæret, at strejker ikke længere var vejen til at opnå resultater.

En påstand, som store dele af toppen i fagbevægelsen også har været enige i. Men to markante strejker i juni og juli har modsagt disse profetier. Buschaufførernes strejker i Esbjerg og strejken blandt de ansatte ved KTAS viser, at arbejderne kun opnår resultater, når de står sammen og viser ledelsen, at de er parate til at slås for deres krav.

Efter 24 dages strejke i juni måned troede buschaufførerne i Esbjerg, at de havde fået deres ret. Men det nye private selskab, RI-BUS, løb fra alle aftaler. Fra den 19. juli stod Esbjergs bybusser så på ny stille i 10 dage.

RI-BUS ville overhovedet ikke forhandle med hverken chaufførerne eller deres fagforening, om hvordan overenskomsten kunne overholdes. Borgmesteren i Esbjerg kom ind som mellemmand i konflikten uden, at det umiddelbart gav resultat.

Imidlertid blev RI-BUS også denne gang  tvunget til forhandlingsbordet og til at acceptere buschaufførernes krav af den nye strejke.

Effektiv strejke

Strejken var effektiv og havde igen stor sympati og opbakning fra byens befolkning og arbejdspladser.

Chaufførerne er langt fra sikre på, om RI-BUS overholder aftalen denne gang. Formanden for Chaufførernes Fagforening, Tony Skaarup, siger meget diplomatisk til Fagbladet: “Det må vi vist hellere lade tiden vise.”

Brug erfaringerne

Busstrejkerne i Esbjerg er endnu et lærestykke i, at strejkevåbnet og solidaritet imellem arbejderne er den eneste garanti imod forringelser af arbejdsforholdene og servicen for brugerne, hvilket er formålet med privatiseringerne.

Det er vigtigt, at de ansatte inden for DSB bruger erfaringerne fra Esbjerg. Kun strejkevåbnet kan forhindre, at de truende privatiseringer af DSB forringer arbejdsforholdene og servicen for brugerne.

Billedtekst:
Buschaufførerne måtte strejke yderligere 10 dage, før deres krav blev indfriet.

Sympatistrejker gav sejr

af Hans Erik Madsen

150 ansatte i KTAS kundeservice gik i juli måned ud i 12 dages strejke

Strejken startede, da KTAS-ledelsen beordrede de ansatte på dagvagter til at udføre aftenarbejde. De strejkende krævede få ansat flere medarbejdere på kundeservice og ekstra tillæg for aftenarbejde.

I starten var KTAS-ledelsen totalt afvisende over for de strejkendes krav. De skulle bare gå i arbejde igen og følge ledelses ordre. Men de strejkende havde andre planer. De ville først gå i arbejde, når kravene var opfyldt.

Første strejke

Lisbeth, der var talskvinde for de strejkende, udtalte: “Nu har jeg været ansat i KTAS i over 20 år. Vi har aldrig strejket. I stedet har vi forsøgt at opfylde ledelsens krav. Vi vil jo også gerne have en god arbejdsplads. Men nu er de gået for langt. Vi fandt hurtigt ud af, at vi intet fik ud af at forhandle. Det eneste, ledelsen har respekt for, er, når vi strejker.”

Krav indfriet

Strejken betød en sejr for de ansatte. Fra 1. september bliver der ansat 14 nye til aftenvagterne. Og de får et tillæg på 3.050 kr. Indtil da bliver aftenarbejdet udført gennem frivilligt overarbejde.

Det var også afgørende for sejren, at de øvrige ansatte i KTAS gik i sympatistrejke. Således blev 20 ud af selskabets 25 servicebutikker ramt af strejker, ligesom de interne bude og næsten samtlige teknikere nedlagde arbejdet.

Telefunktionærernes fagforening regner med, at omkring 4-500 medarbejdere har været i konflikt i løbet af de 12 dage, KTAS var strejkeramt.

Strejken lammede til sidst de fleste funktioner indenfor KTAS, således at ledelsen var nødt til at gå til forhandlingsbordet og indfri de strejkendes krav.

Flere artikler fra nr. 106

Flere numre fra 1994

Se flere artikler om emnet:
Faglig kamp 1991-2000
Ribus-strejken

Se flere artikler af forfatter:
Ole Mølholm Jensen
Hans Erik Madsen

Siden er vist 2002 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside