Socialistisk Arbejderavis
Nr. 155 – 27. marts 1997 – side 3
Renault, Belgien
Den første EU-strejke
Frank Antonsen
Solidaritet på tværs af landegrænser. Det er de europæiske Renault-arbejderes svar på ledelsens forsøg på at spekulere i massefyringer og EU-støtte.
Mindst 40.000 industriarbejdere gik gennem Bruxelles i en demonstration mod lukningen af en Renaultfabrik søndag den 16. marts.
Baggrunden er, at den franske bilkoncern Renault har besluttet at nedlægge en fabrik i den belgiske by Vilvoorde. Det betyder, at over 3.000 arbejdere smides på porten. I stedet ønsker koncernen at flytte produktionen til Spanien med økonomisk støtte fra EU. Renault forventer at tjene mindst en milliard på den omlægning.
Fabrikken i Belgien gav ikke underskud. Tværtimod er der tale om en mønsterfabrik, der har vundet priser for kvalitet.
Eddy Loval, der har arbejdet på fabrikken i tyve år, siger: “Vi har altid givet dem, hvad de ville have. Vi arbejdede længere, producerede mere, var mere fleksible. Vi troede, vores job ville være sikre. Vi var konkurrencedygtige, men det var lige meget. For cheferne er vi blot tal.”
I radioen
Ledelsen gad ikke engang fortælle de ansatte om planerne. I stedet måtte de høre det i radioen.
Faktisk findes der i dag EU-regler, der pålægger arbejdsgivere at underrette deres ansatte inden massefyringer og tage dem med på råd. Disse regler bliver bare ikke overholdt, og i alle tilfælde er bøden højest på nogle få hundredetusinde.
Store firmaer kan derfor spekulere i massefyringer, for der kan være milliardgevinster at opnå ved at få EU-støtte til at flytte produktionen til Sydeuropa. Arbejderne skal ikke vente hjælp fra lovgivningen.
Europæisk strejke
Tre tusinde ansatte på Renault i Vilvoorde har besat fabrikken. Og der er iværksat sympatiaktioner rundt omkring i Europa, især på andre Renaultfabrikker.
Fernando Mediavilla, der arbejder på en Renualtfabrik i Spanien udtaler til Socialistisk Arbejderavis’ engelske søsteravis: “Det er første gang i historien, der en europæisk strejke som denne. Måske kan Vilvoorde være gnisten til en ny slags social bevægelse i Europa.”
Heldigvis har de belgiske Renault arbejdere fået støtte af tusindvis af arbejdere fra både spanske, franske og tyske bilfabrikker, blandt andet fra konkurrenterne Ford, Opel, Volkswagen og Volvo.
Det er kun ved fælles kamp på tværs af landegrænserne, at forholdene for almindelige mennesker kan forbedres.
Billedtekst:
De belgiske Renault-arbejdere hørte om ledelsens planlagte fabrikslukning i radioen. De svarede igen ved at besætte fabrikken.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe