Socialistisk Arbejderavis
Nr. 161 – 19. juni 1997 – side 2
Klassedeling på skinner
Mens DSB-toppen, dronningen og repræsentanter for Over-Danmark fejrede indvielsen af Storebæltsforbindelsen, benyttede DSB lejligheden til at udvide klasseopdelingen i togene.
I stedet for 1. og 2. klasse hedder det nu “Standard”, “Business” og “Business Plus”.
De nye hurtige togforbindelser bliver først og fremmest til gavn for de rige.
I lyntogene bliver prisen hævet med 50 procent – svarende til at man ikke længere kan køre på 2. klasse i lyntog. Til gengæld bliver der serveret drinks, the og kaffe på Business og mad på Business Plus. Her skal man oven i købet ikke betale pladsbillet. Det skal man, hvis man “kun” køber Standard billet til de nuværende IC3 billetpriser.
De billige rejser på Super Rød billet er nærmest 4. klasse. Her får man ingen gevinst ved, at færgerne er afskaffet. De billige billetter kan ikke bruges i intercity-forbindelser mellem København og Århus. Kun i regionaltog, således at man skal skifte tog mindst én gang undervejs.
Billedtekst:
Ud og se med DSB – hvis du har råd.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe