Socialistisk Arbejderavis
Nr. 224 – 4. februar 2004 – side 4
Kollektiv trafik katastrofe
Klaus B. Jensen
Protester har der været mange af siden priserne på den offentlige transport steg over hele landet den 18. januar. Det er blevet dyrere at køre i bus og tog, og flere steder har stigninger på helt op til 13%. Protester med Spraylak i stempelautomaterne, kør-gratis-aktioner, gratis-busser, over 40.000 underskrifter på Politikens hjemmeside, vrede læserbreve og meget mere.
Den kollektive trafik har været hårdt ramt inden for de sidste par år. Siden 1998 er billetpriserne nogle steder steget med hele 55 %, samtidig med at der er kommet flere parkeringspladser i hovedstaden og benzinpriserne er faldet. En naturlig konsekvens heraf er, at flere vælger at kører i egen bil. I perioden fra 1998 til 2003 er antallet af buspåstigninger, ifølge HUR (Hovedstadens udviklingsråd) faldet fra 247 mio. til 228 mio.
Protesterne mod prisstigningerne satte for alvor skub i det politiske cirkus på Christiansborg – oppositionspartierne var hurtigt ude med vidt forskellige bud på, hvordan man kunne lempe på stigningerne. Socialdemokratiet foreslog et tilskud på 10 %, der ville holde priserne på det oprindelige niveau. SF kom med et bud på 15 % og En-hedslisten var mere vågede i deres udspil og krævede 25%. Det mest radikale forslag kom dog fra det Radikale Venstre der ville der ville yde tilskud og dermed reducere priserne med 50 %. Regeringen var ligeledes ude og forsøgte at vaske fingre. Anders Fogh forsøgte at skubbe skylden over på amterne, på trods af at regeringen og dansk Folkeparti i finansloven for 2004 har afskaffet det statslige billettilskud til amterne.
De politiske ungdomsorganisationer, fra den yderste venstrefløj til DSU, har ligeledes kørt forskellige kampagner mod prisstigningerne – men på trods af de massive protester er det ikke lykkedes at samle alle kræfter mod forringelserne på den offentlige trafik. I folketinget er sagen blevet syltet i udvalg og undersøgelser, og vi andre kan vente til næste år, hvor der igen kommer prisstigninger.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe