Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 235 – 4. november 2004 – side 5

Opel, VW, Arla – hvem bliver de næste?

Jan Hoby

4000 bilarbejdere, der er ansat hos Opel i Bochum, skal fyres som et led i ejeren, General Motors jagt på stigende profit. VW kræver et toårigt lønstop. Bilindustrien kæmper ikke bare om markedsandele, de kæmper også for mere profit til aktionærerne. På mange måder er bilarbejdernes situation i Tyskland afgørende for os alle. De har en stærk organisering, de har overenskomster med fastsat arbejdstid og en anstændig løn. Til gengæld har de et enormt tempo. Men det er ikke nok, når de multinationale direktører farer frem. De har alene fokus på bundlinien, på udbyttet til aktionærerne og aktiekurserne.

For en bilarbejder i Bochum er tabet af arbejdet på Opel-fabrikken en katastrofe. Det er den eneste tilbageblevne virksomhed efter at kulminerne og stålværkerne lukkede. ”Hvis Opel dør, dør byen”, siger fagfor-eningsformanden. Derfor strejkede de også i en uge i Bochum mod fyringerne og det har skaffet dem en forhandling. Men truslen mod Opel-fabrikken i Bochum står ikke alene. Den er adresseret til hele bilindustrien. General Motors vil fyre 12.000 i hele Europa og den trussel ville bilarbejderne ikke sidde overhørig. Derfor strejkede 50.000 bilarbejdere fra Belgien, Frankrig, Polen, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Ungarn og Østrig. Og det er et grundlæggende dilemma, som ledelsen presser ned over arbejderne: ”Vil I beholde jeres job eller gå ned i løn og op i arbejdstid?” Svaret fra bilarbejderne har været hverken eller og derfor strejker de. Som en Opel-arbejder siger ” Jeg vil hellere ofre en månedsløn end at blive arbejdsløs og havne på socialhjælp efter et år”.

Det er ikke kun i Tyskland direktørerne presser på. Chaufførerne, som kører mælk for Arla blev for nylig udsat for truslen om udlicitering, hvis ikke de ville gå 7 kr. ned i timen, så Arla kan spare 39 millioner årligt. Det til trods for Arlas milliardoverskud og europæiske ekspansion, alligevel skal citronen presses til det yderste. De SID-organiserede chauffører gik omgående i strejke, og Arlas ledelse trak truslen tilbage.
Spørgsmålet er så, hvem der bliver de næste.

Flere artikler fra nr. 235

Flere numre fra 2004

Se flere artikler af forfatter:
Jan Hoby

Siden er vist 2482 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside