Socialistisk Arbejderavis
Nr. 249 – 24. november 2005 – side 11
Interview med Lars Grenaa, PLS om aktionsdagen 29.11
Pædagogikken er død
Socialistisk Arbejderavis har talt med Lars Grenaa fra PLS om “Begravelsen af pædagogikken“ d. 29. November
Hvorfor aktionerer I d. 29. november?
Det er fordi, vi synes, der en generel offensiv mod det pædagogiske og omsorgsmæssige område. Og det er en offensiv med store besparelser og angreb på selve grundlaget for arbejdsområdet.
Hvad er det for ændringer?
Hvis du ser på det pædagogiske område og skoleområdet, så går man fra nogle centrale begreber som dannelse og udvikling til begreber som opdragelse og indlæring. Bertel Haarder ønsker at ændre hele uddannelsessystemet og dens kultur i Danmark, så det bliver mere effektivt for arbejdsmarkedet og erhvervslivet.
Hvad mener du man burde fokusere på?
Børn, de lærer gennem leg, de får nogle sociale kompetencer, som de også bruger til at lære henne i skolen. Bertel Haarder vil tilbage til den sorte skole med indlæring og udenadslære. Han vil gøre os hurtigere færdige. I dag er folk først færdiguddannet som tyve-tredive-årige, og det skulle helst gå meget hurtigere, mener han. Fordi erhvervslivet har brug for det.
Haarder taler om øge hastigheden for endt uddannelse, men hvorfor mener du at fx læring gennem leg er vigtig?
Fordi de giver nogle meget mere alsidige og kompetente mennesker og ikke robotter, som kan kongerækken udenad, men som ikke ved, hvad de konger stod for, og hvad meningen var med de konger. Læring gennem leg giver tænkende mennesker. Og det er klart, at aktionen d. 29. november både er et forsvar for nogle af de gode erfaringer, vi har herhjemme med pædagogikken, men også et krav om flere penge til hele området, flere uddannede pædagoger, og flere pædagoger i det hele taget. Det er måden, vi kan skabe gode mennesker på.
Hvorfor laver I en aktion og ikke en læserbrevsstorm i dagbladene?
Det er fordi, vi håber på at komme bredere ud end gennem læserbreve. Og fordi vi vil aktivere de pædagogstuderende. Og derigennem brede debatten ud til dem også. Så de kan tage stilling til det, og så vi ikke sidder inde i forbundet og gør det for dem. Vi vil først og fremmest have dem til at forstå udviklingen og selv deltage aktivt. Så kan de jo skrive attentusinde læserbreve bagefter.
Er der planlagt andre aktiviteter?
Blandt de studerende bliver der diskuteret strejker og flere demonstrationer. De der kommer til at ske, tror jeg, det er, at vi skal snakke med en masse andre mennesker og organisationer, som også er ramt af den nyliberalistiske offensiv, og som gerne vil noget andet end det som Fogh han vil. Og så prøve at lave noget endnu større.
Så du er parat til at kæde pædagogområdet sammen med andre områder, der også er ramt?
Ja, fordi tingene hænger sammen. Man kan ikke adskille pædagogik og socialpolitik fx Og til foråret kommer der et udspil fra velfærdskommissionen. Og alle de politiske ændringer Haarder og resten af sjakket er ved at lave derinde. Dette forberedende arbejde vil komme med forslag til at spare på det, og det, og det. Indenfor alle områder. Og det må for alt i verden ikke blive udmøntet i praksis. Det, vi vil gøre, er at finde alle, som er imod de nedskæringer og arbejde sammen med dem om at få dem stoppet.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe