Socialistisk Arbejderavis
Nr. 345 – 1. juni 2015 – side 6
Zionistisk pres bag fjernelse af Movia-reklamer
LG Hansen
Kampagne for at boykotte varer fra israelske bosættelser i Palæstina blev i april fjernet fra Movias busser.
Det er Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening som står bag kampagnen, som opfordrer til at boykotte varer fra de israelske bosættelser i Palæstina. De havde købt reklame-plads på siden af Movias busser, men budskabet blev hurtigt fjernet.
99 anonyme klager ...
Den 30. april 2015 vælger Movia at droppe kampagnens plakater fra deres busser, efter at have modtaget “op mod 100 henvendelser”, om at kampagnen var unødigt krænkende.
Alle disse 100 klager er givet anonymt, undtagen den fra den israelske ambassadør, som var til møde med Movia tidligere samme dag.
Det har dog, efter at flere store medier har søgt om aktindsigt i klagerne, vist sig, at 65 af disse klager var på engelsk. Mindst 45 af disse klager havde også næsten den samme ordlyd.
Denne ordlyd stammer fra den zionistiske gruppe “Israel Europe Freedom Center”, der på deres Facebook postede “standard-klagen”, sammen med Movias mail-adresse.
En lille uge efter, kampagnen blev taget ned, gik lederen af “Israel Europe Freedom Center” på den zionistiske radio “Voice of Israel”, og fortalte med stolthed i stemmen, om hvordan det var lykkedes dem at få kampagnen fjernet gennem pres på politikere og Movias bestyrelse.
Dette er en helt anden fortælling end den, Movia har udtrykt, hvor blandt andet Chef for direktionssekretariatet i Movia, Camilla Struckmann, gjorde det klart, at “Movias bestyrelse ikke har været under pres fra nogen eller noget.”
Trofast vagthund
Det er interessant, at lige netop dette budskab blev droppet, da busserne stadig kører rundt med reklamer for et privathospital, der har tilbud på silikone-bryst-operationer.
Hvis det bare krævede 100 henvendelser at fjerne en kampagne, så skulle man tro, at den slags sexistiske reklamer ville være droppet for længst.
Denne sag viser klart det forhold, Vesten har til Israel-Palæstina konflikten. På den ene side er der en befolkning, der i større og større grad har indset, hvilket undertrykkende regime Israel er.
Det kan bl.a. ses på Mellemfolkelig Samvirkes underskriftsindsamling, der på bare 4 dage fik samlet 10.006 underskrifter mod, at kampagnen blev fjernet.
På den anden side er magthaverne stadig interesserede i at have en trofast “vagthund” – Israel – i Mellemøsten.
Movia: Kritik af Israel = kritik af jøder
Movia må tydeligvis have følt et vist folkeligt pres mod sig, for den 5. maj udsender de en pressemeddelelse med deres redegørelse for forløbet.
Udover at benægte et pres fra den israelske ambassadør som årsag til fjernelse af reklamen, klargør de, at “Movia lægger vægt på, at i tilfældet Israel, er det vanskeligt at adskille nationen Israel fra religionen jødedom.”
Dette er et standard zionistisk retorik. At sætte lighedstegn mellem jødedom og Israel gør det praktisk talt umuligt at kritisere Israel uden at virke antisemitisk.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe