Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 107 – September 1994 – side 13

Film

Merchandising Flintstones

Ulla Nielsen

“Hvad kan man få i Flintstones?” spurgte jeg min søn. Det hedder det på det sprog, de seksårige taler.

“Man kan få slik, McDonalds-figurer i bil og hus, strømper, T-shirts, trøjer og  figurer af mister Flintstone og Bam Bam og hende der damen.” “Ved du hvad hun hedder?” “Jo, Wilma – og Barney og Betty. Og så den der dino.” “Hvor kommer de fra,” spurgte jeg. “Jo, de er da fra filmen,” sagde han og så på mig, som om jeg var dummere end politiet tillader. Han har endnu ikke set filmen, men det kommer han nok til før eller senere.

I øjeblikket løber en veritabel Flintstone-epedemi over landet. Selv vores eneste lokale nat-café her i Brønshøj reklamerer med Flintstones-party. Sidste år var det Alladin og dinosaurer fra Jurassic Park og året før Teenage Mutant Ninja Turtles. Næste år vil også have sin landeplage. Hvordan går det til?

De fleste af disse merchandising-fremstød, som det hedder på handelshøjskole-dansk, starter i Hollywood. Der får man ideen til filmen eller TV-serien og udvikler det samlede koncept for følgeprodukter. Disse udbydes derefter i licens.

Størstedelen af det legetøj, vi i dag kan købe, er fremstillet på licens. Det er derfor stor kamp om licenserne – der er penge i børnene.

Tankegangen er, at alle de forskellige produkter i realiteten reklamerer for hinanden. Igennem McDonalds-restauranternes børnemenuer med indlagte Flintstones-figurer, får børn, som ellers ikke har hørt om filmen, kendskab til den.

Omvendt er mange af de børn, som har set filmen, klar over, at man i McDonalds restauranter får figurer med tilknytning til Flintstones-filmen. Derfor slæber de far og mor med derhen. Når en stresset husmor forsøger at få sin pode til at interessere sig for noget så uinteressant som indkøb af strømper, er et par computersokker med et billede af Fred lige sagen. Rouletten er i gang.

De, der render med licenserne, tjener store penge i en vældig fart. Ejeren af Tutles-licencen, det japanske Playmates, overskud voksede fra under 100 mill dollars til over en halv milliard på bare to år.

Konsekvensen for os andre er et mere og mere ensartet udbud af legetøj i forretningerne. Samt at meget af det legetøj, som børnene får, hurtigt bliver uinteressant, fordi det er knyttet til et koncept, som ungerne snart bliver trætte af. Når de bliver det, kan de heldigvis stadig få lang tid til at gå med en pind, en vandkamp i den lune sommeraften, eller med bænkebiderne under en sten.

Indtil næste merchandising-succes er på markedet.

Flere artikler fra nr. 107

Flere numre fra 1994

Se flere artikler af forfatter:
Ulla Nielsen

Siden er vist 1637 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside