Socialistisk Arbejderavis
Nr. 108 – Oktober 1994 – side 2
Øresundsbro
Broen skrider
Det økonomiske grundlag for beslutningen om etableringen af Øresundsbroen skrider.
A/S Øresundsforbindelsens budget, der blev vedtaget i november 1993, bygger på, at selskabet kan låne 17. mia. kr til en realrente på 4%. Med denne urealistisk lave realrente og ved at opskrive antallet af bilister, man forventede ville bruge broen, fik A/S Øresundsforbindelsen budgettet til at gå op. I år 2032 skulle broen således have indtjent sig selv.
Nye beregninger foretaget af SF, viser, at udviklingen går stik modsat. Med den nuværende realrente på 7% ender hele broprojektet med at have et underskud i 2032 på 38 mia. kr. Underskuddet bliver helt sikkert meget større, da A/S øresundsforbindelsens bud på hvor mange bilister, der vil bruge broen, er stærkt urealistisk.
Rentefælde
Broprojektet havner i rentefælden, hvilket betyder, at der ikke kommer nok penge ind til at betale de løbende renter på lånet. Underskuddet kommer derfor til at accelerere.
Det er baggrunden for, at Marianne Jelved fra Det Radikale Venstre nu træder ud af den politiske følgegruppe bag Øresundsforbindelsen og kræver en nyvurdering af økonomien bag Øresundsforbindelsen. Der er nemlig ikke hold i hverken tal eller løfter omkring brobeslutningen.
Budgettet, som broen blev besluttet på baggrund af, har været udarbejdet med det ene formål at få broen besluttet, koste hvad det ville.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe