Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 108 – Oktober 1994 – side 11

I dag os – i morgen dig

Studerende besætter

Harald Lillevang

De psykologistuderendes besættelse på Københavns Universitet har vist, hvordan de elendige studieforhold kan forbedres.

Mandag den 26. september besatte flere hundrede psykologistuderende på  Københavns Universitet administrationsgangen på Psykologisk Laboratorium.

Besættelsen er kulminationen på en længere tids uro blandt de psykologistuderende. De sidste år har de studerende oplevet, at deres muligheder for at studere gang på gang er blevet forringet. Nu har de  sat magt bag deres krav om ordentlige studieforhold.

Anden besættelse

Allerede i foråret gennemførte de psykologistuderende en en-dags besættelse af Psykologisk Laboratorium, hvor de gjorde opmærksom på de forringelser, der er ved at ødelægge deres studium.

Siden da er deres forhold ikke blevet forbedret. Tværtimod har de psykologistuderende oplevet endnu flere forringelser i den forløbne periode. Det har betydet, at besættelsen denne gang er på ubestemt tid. Nu vil de have indrømmelser.

De forringelser, de psykologistuderende nu reagerer mod, er både generelle forringelser på uddannelsesområdet og en række mere specifikke forringelser, de har mødt på psykologistudiet.

Forringede studier

De psykologistuderende nævner en række generelle forringelser, der har ramt alle universitetsstuderende, bl.a.:

Statens Uddannelsesydelse er forbundet med et krav om være studieaktiv. Det betyder, at man skal gå op til de eksaminer, som er bestemt i studieordningen. Konsekvensen er, at muligheden for at planlægge sit studieforløb selvstændigt er kraftigt forringet.

Øget karakterræs

Stopprøverne, der er indført efter 1. studieår, betyder, at karakterræs og indvidualisme sættes i centrum i stedet for fordybelse og samarbejde.

Studietiden er blevet nedskåret. Nu tager det 5 år at blive kandidat ved universitetet. Tidligere tog det mellem 5 1/2 og 6 år. Kravene til kandidaterne er de samme som tidligere. Konsekvensen er tempoopskruning og øget arbejdspres.

Mindre valgfrihed

Udover disse generelle forringelser er der blevet gennemført en række forringelser på psykologisstudiet:

Der er indført skriftlig eksamen i alle hovedfag på grunduddannelsen. Det betyder, at der først er mulighed for at arbejde med en skriftlig opgave, de studerende selv formulerer, i 6. semester.

Muligheden for at supplere uddannelsen på psykologi med fag fra andre studier er indskrænket så meget, at det i praksis er umuligt.

De sidste 9 måneder har studerende og lærere arbejdet sammen i et udvalg  om et forslag til en ny studieordning. Samarbejdet er uden varsel blevet ophævet.

Indlæringsanstalt

Disse forringelser har betydet, at universitetsstudierne mere og mere udvikler sig i retning af indlæringsanstalter. Det at studere er blevet reduceret til at læse et fast pensum og sikre sig, at man kan gengive det ved en eksamen.

Kritiske studier

Reelle muligheder for at studere indebærer, at man har muligheder for at reflektere over det, man hører og læser. At man har muligheder for at forholde sig kritisk, stille spørgsmål, diskutere og angribe de forskellige problemstillinger, man møder, fra forskellige vinkler. De psykologistuderendes aktion er en kamp om at få muligheden for at studere tilbage.

Billedtekst:
Der er stor opbakning blandt de studerende for besættelsen af  psykologi på Københavns Universitet.

I dag os – i morgen dig

De studerende kæmper mod forhold, som også rammer alle andre studerende.

“Besættelsen af administrationsgangen er et sidste forsøg på at råbe omverdenen op og fortælle, at vi ikke kan holde til flere nedskæringer,” fortæller Line Løvgreen Nielsen, der læser psykologi på 4. år, til Socialistisk Arbejderavis.

Stor opbakning

Besættelsen har en meget stor opbakning blandt de psykologistuderende. “Vi har i den forløbne uge hele tiden været et par hundrede studerende heroppe på gangen, og nu, hvor vi går ind i besættelsens anden uge, kan vi stadig væk lave vagtplaner, der dækker hele døgnet,” fortæller Line.

De psykologisstuderendes aktion bliver også mødt meget positivt fra andre studerende. Der er kommet støttemeddelelser fra uddannelsesinstitutioner hele landet.

På Århus Universitet har en gruppe studerende samlet penge ind til aktionen. En gruppe musikstuderende fra Københavns Universitet har vist deres støtte ved at spille 2 koncerter for de aktionerende. “Folk er meget forstående for vores aktion, og synes det er godt, der endelig er nogle, der gør noget. Det vi kæmper imod, rammer jo også alle andre studerende,” siger Line.

Reaktionen på besættelsen fra lærerne og studieledelsen har været helt anderledes. De har valgt at ignorere aktionen, selv om de aktionerende har opfordret til dialog. Først en uge efter, besættelsen  startede, er flere lærere begyndt at støtte de studerendes krav.

Dialogbord

Foran barrikaden til besættelsen er der indrettet et “dialogbord” som en invitation til forhandling. “I stedet for at søge dialog med os, så vi i fællesskab kan finde en løsning på problemerne, har specielt studielederen valgt en uforsonlig linie.

Han har bedt rektor om at gribe ind, og han har aflyst al undervisning,” fortæller Line. Hun tilføjer, at de studerende har taget initiativ til en alternativ undervisning, hvor ældre studerende underviser yngre årgange.

“Vi har jo stadig lyst til at studere,” siger Line, og hun glæder sig over, at en enkelt lærer fortsætter sin undervisning på trods af studielederens linie.

“Lærerne burde jo støtte os. Alle forringelserne rammer også dem. På holdningsplan er lærerne med, men når der sker noget, er de desværre tavse.

De siger, at vi burde besætte undervisningsministeriet i stedet for. Det er fint. Hvis de besætter undervisningsministeriet, så er vi med!” slutter Line Løvgreen Nielsen.

IS mener

Kampen må ikke isoleres

Kampen på psykologi skal spredes til andre uddannelsessteder. Aktiv og fælles handling kan forbedre studievilkårene.

De psykologistuderendes aktion er meget opmuntrende. Den viser hvilken vej, man skal følge, hvis man vil have forandringer. Det er aktiv og fælles handling, der kan dæmme op for nedskæringerne og skabe forbedringer.

Fare for isolering

Men der ligger også nogle farer og lurer i aktionen på psykologi. Først og fremmest er der faren for, at de aktionerende bliver isolerede.

Ledelsen har valgt at ignorere besættelsen og føre en “udmattelseskrig” overfor de aktionerende.

I den situation er det vigtigt, at de psykologistuderende forsøger at generalisere deres krav og offensivt forsøge at inddrage andre studerende i aktionen.

Muligheder for at sprede kampen

De positive reaktioner fra andre studerende viser, at der er muligheder for at udvide aktionen.

Det vil være et oplagt skridt at samle aktive studerende fra andre uddannelser i et mere organiseret støttearbejde. En sådan organisering kan være omdrejningspunktet for at udvide aktionen.

Man kan arbejde for en demonstration eller en besættelse af hele Københavns Universitet Amager, der viser, at de psykologistuderende ikke står alene.

Det er vigtigt, at de psykologistuderendes aktion gøres mere kendt blandt andre studerende. Her er det en god idé at samle underskrifter ind på andre uddannelsesinstitutioner.

Send støtterklæringer

Endeligt er det vigtigt, at de psykologistuderende for endnu flere støtteerklæringer.

Støtteerklæringer kan faxes til de aktionerende på fax nr. 35 32 87 45. Underskriftlister og andet materiale kan rekvireres fra de aktionerende på telefon nr. 35 32 87 44.

Flere artikler fra nr. 108

Flere numre fra 1994

Se flere artikler om emnet:
Universitets-studerende

Se flere artikler af forfatter:
Harald Lillevang

Siden er vist 1962 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside