Socialistisk Arbejderavis
Nr. 111 – Januar 1995 – side 4
Systemet på vrangen
Modeluner
De store tøjdesignere og modehuse er så fornemme kunstnere, at deres værker bør udstilles på museum på linie med Picasso og Rembrandt.
Sådan ynder de at præsentere sig selv. Men der er en mere kontant side ved de evigt skiftende modeluner. Grunge eller waif-stilen var udråbt til at være den store dille i efteråret med slidt tøj, slasket hår og ingen make-up.
Grunge-look’et forsvandt dog lynhurtigt igen til fordel for en meget mere glamourøs stil. Ikke fordi den var upopulær blandt forbrugerne – tværtimod havde genbrugsbutikkerne kronede dage. Men fordi grunge ikke solgte diamanter fra Tiffanys, Hermés-tørklæder eller dyr kosmetik.
Anna Wintour, chefredaktør for det amerikanske Vogue, udtalte: “Det gik ikke med waif-look'et. Nul make-up og klasket hår er ikke, hvad Leonard Lauder vil se.” Lauder er direktør i kosmetikgiganten Estée Lauder.
Udgiveren af Vogue er lykkelig over skiftet fra grunge til glamour: “Fra et forretningsmæssigt synspunkt var ‘the waif thing’ en katastrofe. Annoncørerne fik ikke solgt deres produkter. Og hvis man ikke kan sælge det, så kan man heller ikke annoncere for det. Gudskelov havde Anna fingeren på pulsen og stod i spidsen for, at glamour kom tilbage.”
Hermed er det afsløret, hvordan modehusene kan forudsige den kommende mode: De sidder med næsen begravet i aktiekurserne.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe