Socialistisk Arbejderavis
Nr. 111 – Januar 1995 – side 13
Ken Loach: “Ladybird, Ladybird”
Fanget i spindet
Jan Hoby
Det var med stor spænding, at jeg som socialarbejder og socialist gik ind for at se Ken Loachs nyeste film Ladybird, Ladybird.
Filmen fik en stormfuld modtagelse i Storbritannien, specielt blandt socialarbejdere.
Ladybird er en smertefuld historie. Det er en beretning om en enlig mor og hendes kamp mod de sociale myndigheder for at fastholde eller genvinde forældreretten over sine børn.
Maggie, hovedpersonen, har været offer for incest og en række voldelige mænd. Derfor er hun afvisende overfor nye forhold. Men hun møder Jorge, politisk flygtning fra Sydamerika, som har oplevet en anden form for vold og undertrykkelse. Jorge identificerer sig med Maggies lidelser og anerkender dem som årsagen til hendes mistillid og selvdestruktion.
Ladybird kommer på et tidspunkt, hvor forskellige vestlige regeringer har gjort de arbejdsløse og enlig mødre ansvarlige for alle slags sociale problemer i samfundet. Ofrene for fattigdom, vold og overgreb bliver gjort skyldige i stedet for at få hjælp.
Ladybird, Ladybird hudfletter denne kynisme.
Ken Loach har formået at kombinere fiktion, drama og dokumentarisme til en helhed, og han lader de politiske konklusioner vokse ud af filmen. Det er ikke nok at hjælpe de, der bliver fanget i edderkoppens spind. Det handler om at dræbe edderkoppen og fjerne spindelvævet for altid.
Billedtekst:
Ladybird, Ladybird hudfletter samfundets kynisme overfor sociale problemer.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe