Socialistisk Arbejderavis
Nr. 117 – Juli 1995 – side 13
Statens Museum for Kunst: “Kunst under krigen”
Den besatte kunst
Jakob Nerup
“Kunst under krigen”. Statens Museum for kunst. 3. juni – 3. september 1995.
De 5 mørke år fra 1940-45 var ikke ensbetydende med et stop for de danske billedkunstneres udfoldelser. Faktisk var en del af dem ganske produktive, fordi markedet var gunstigt.
Dels kunne sortbørshajernes penge investeres, dels var der specielt mod krigens slutning mange rige som frygtede konfiskation af deres formuer, som de havde tjent på værnemageri.
Hvis man forventer en udstilling, som er præget af modstanden mod nazisterne og krigen, så går man skuffet derfra. Kun maleren Harald Engman og grafikeren Gustav Østerberg er konsekvente propagandister mod krigen. Men andre udtrykker også foragt og angst gennem deres billeder. F.eks. er Henry Heerups billeder en skildring af modsætningen mellem livet og krigens konsekvenser, mens Asger Jorns abstrakte billeder i deres overdrevne brug af den røde farve er en påmindelse om krigens helvede.
Surrealisten Wilhelm Freddies billeder har brod mod krigens gru og undertrykkelse, og blev kraftig undertrykt af nazisterne, fordi det var en “forkert” og “pervers” kunst. Enkelte andre har indhold, men generelt er det småt med anti-nazismen.
Man kan konstatere, at de danske kunstnere, i lighed med resten af befolkningen, langt hen ad vejen vendte det blinde øje til nazisterne og fortsatte deres kunstneriske produktion som før.
Dette har også været museets udgangspunkt for udstillingen, nemlig at vise mangfoldigheden og kvaliteten i kunsten under krigen. Og kvalitet er der masser af. Det abstrakte maleri, hvor en række store danske malere som Richard Mortensen, Egill Jacobsen, Carl Henning Pedersen, Ejler Bille og Asger Jorn hører til, er rigt repræsenteret.
Skal man tilbringe en varm sommerdag i København med en visuel oplevelse, så er udstilligen absolut værd at bruge tid på. Min største indvending er, at udstillingen har alt for lidt plads, fordi man nærmest kastes fra det ene billede og tema til det andet. Tilgengæld er der lavet et fremragende katalog, hvor både teksterne og billederne er de 175 kr. værd, som kataloget koster.
Kunst under krigen er seværdig af to grunde. Fordi den indeholder mange gode billeder, hvor jeg specielt synes at Harald Engman skiller sig ud, fordi de er så politiske. Men også fordi fraværet af det store antinazistiske engagement udleverer et reelt billede af Danmark under krigen som et passivt smørhul i stedet for den officielle løgnehistorie om hele nationens modstand.
På den måde bliver kunsten på godt og ondt et spejl af tiden dengang.
Billedtekst:
Harald Engman er med sit maleri “Dance Macabre” fra 1940 en af de få, der argumenterer konsekvent mod krigen.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe