Socialistisk Arbejderavis
Nr. 156 – 10. april 1997 – side 7
Taxa konflikt på 8. uge
Udmattelseskrig
Slagsmålet står om, om alle taxa chauffører skal være organiseret i SiD eller om Århus Taxa skal have lov til at tage uorganiseret arbejdskraft ind.
Herudover vil Århus Taxa forringe de ansattes løn og arbejdsforhold.
Torben Petersen, medlem af branchebestyrelsen siger til Socialistisk Arbejderavis: “Århus Taxa har indtil nu ansat 70 skruebrækkere – heraf er 41 tidligere chauffører, som nu er blevet ekskluderet af SiD.
Før konflikten var der 240 taxachauffører, så der er langt igen før taxa-kørslen er ‘normaliseret’.”
Men der er også langt igen før taxa-chaufførerne har vundet. For selv om konflikten er overenskomstmæssig, er fagbevægelsens opbakning til de strejkende katastrofalt svag. Flere af sympatistrejkerne er stoppet. HK-erne på bestillingskontoret var i sympatikonflikt, men da de blev truet med fyringer, stoppede HK sympatikonflikten.
Mekanikerne på Mercedes værkstedet – som reparerer 80 procent af taxaerne – var sammen med 8 andre værksteder udtaget til konflikt. Men de efter en afstemning blev den sympatikonflikt også afblæst.
Taxa-chaufførerne forsøger selv hele døgnet rundt at lægge pres på skruebrækkerne. Men det er klart, at de ikke kan vinde konflikten uden solidaritet fra resten af fagbevægelsen.
Kontakt og støtte til taxachaufførerne: Taxa-chaufførerne, SiD-C, Sommervej 5, 8210, Århus V., tlf. 86-154872, fax. 86-750511
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe