Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 159 – 22. maj 1997 – side 8

Regeringens forlig med venstrefløjen

Hverken grønt eller rødt

Tom Christiansen

Der er hverken noget grønt eller socialt retfærdigt ved SFs og Enhedslistens forlig med regeringen.

Tværtimod betyder forliget, at det igen er arbejderklassen, der skal  betale for få den kapitalistiske økonomi til at balancere.

At det bliver dyrere at køre i bil vil ikke formindske privatbilismen. Privatiseringer og nedskæringer har forringet den kollektive trafik så meget, at mange almindelige arbejdere ikke har noget alternativ til at bruge bilen.

Transporttiden til og fra arbejde vil vokse så meget, at prisnedsættelsen på busser og tog ikke kan opveje det.

Tidligere undersøgelser viser, at selvom priserne blev sænket med 25 pct., vil privatbilismen kun falde en halv pct.

Tilbage står, at statskassen indkasserer over 2,8 mia. kr., hvoraf mindre end en syvendedel (13,5 pct.) bliver brugt på den kollektive trafik.

Og da de fleste bilejere kommer fra arbejderklassen, er herfra de fleste penge kommer – ikke fra de rige.

Derfor er det langt fra virkeligheden, når Frank Aaen fra Enhedslisten påstår, at forliget har en social vinkel og gavner børnefamilierne.

Forliget vil tværtimod forringe almindelige arbejderes liv: Enten får børneforældrene mindre tid sammen med deres børn, hvis de vælger den kollektive trafik, eller også må de af med flere penge, hvis de vil beholde bilen.

Af hensyn til CO2-udslip, trafiksikkerhed og miljøet i byerne skal privatbilismen skæres ned. Men det kan kun ske, hvis den kollektive trafik bliver et reelt alternativ.

Det kræver en voldsom udbygning af den offentlige transportservice. Men det vil også kræve, at den kollektive transport ikke bliver drevet for profit.

Myldretid

Kravet om, at kollektive trafikselskaber skal give overskud, betyder, at ruter med få passagerer og bus- og togafgange uden for myldretiden bliver skåret ned eller helt væk.

Privatiseringerne af ruterne må stoppes, og der må bevilges flere penge på udbygning af den kollektive trafik. Pengene til det skal ikke tages op af lommerne på arbejdere, fordi de har en bil.

SF siger, at forliget var nødvendigt for at få økonomien til at balancere. Og Frank Aaen mener, at statsgælden også er vores problem.

Hvis statsgæld og underskud virkelig var et problem, hvorfor har staten så råd til at poste penge i kilometervis af motorveje og bilbroer over Storebælt og Øresund.

SF og Frank Aaen frygter, at alternativet til en “sund” økonomi er asociale nedskæringer. Men det forlig, de nu har indgået med regeringen, er ingen forhindring for yderligere angreb.

Tværtimod er det forløberen for de nedskæringer på 8-10 mia. kr., som senest vil komme med finansloven for 1998.

Den herskende klasse kan aldrig få nok.

Flere artikler fra nr. 159

Flere numre fra 1997

Se flere artikler af forfatter:
Tom Christiansen

Siden er vist 1438 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside