Socialistisk Arbejderavis
Nr. 161 – 19. juni 1997 – side 2
Tosprogede
Brug for modersmål
To-sprogede børn bliver bedre til dansk, hvis de får undervisning i deres modersmål.
En ny undersøgelse fra Danmarks Pædagogiske Institut viser, at kommunernes argument om at forbedre tosprogedes danskkundskaber ved at fjerne modersmålsundervisningen ikke holder.
Undersøgelsen viste også, at 48 procent af de to-sprogede børn bruger mere end en halv time om dagen på lektier. Det gør kun 26 procent af de dansk-sprogede børn. Og jo længere tid tosprogede får modersmålsundervisning, jo bedre bliver de til dansk.
Så når Ishøj-borgmesteren Per Madsen nedladende siger: “Muslimer gider ikke lære deres børn dansk,” er det altså mere et spørgsmål om, hvad Per Madsen gider – end omvendt.
Myte
Undersøgelsens leder Jørgen Chr. Nielsen siger desuden: “Nu må vi begrave myten om, at tosprogede elever ikke kan noget i folkeskolen. For det kan de.”
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe