Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 171 – 20. november 1997 – side 2

Frankrig

Lille strejke til chaufførerne

De franske lastbilchauffører ophævede deres blokader efter at de havde vundet deres kamp for en ordentlig løn.

Men mange var også skuffede over aftalen, indgået af toppen i den største af chaufførernes fagforeninger.

Aftalen giver chaufførerne en øjeblikkelig lønforhøjelse på seks procent og imødekommer samtidig deres hovedkrav om en garanteret mindsteløn på godt 50 kr. i timen.

Næsten alt

Ugen før havde vognmandsfirmaerne forladt forhandlingerne netop fordi, de ikke ville opfylde disse krav.

“Vi har fået næsten alt, vi vil have,” sagde Philippe Rault, repræsentant for fagforeningen CFDT.

Efter fem dage havde omkring 160 blokader ramt havne, benzinforsyninger, og industri over hele Frankrig.

Regeringen har brugt sin forbindelse til fagforeningslederne for at få dem til at indgå aftaler på et langt ringere grundlag end de kunne have opnået.

Aftalen blev indgået med den største af chaufførernes fagforeninger, CFDT, der har tætte forbindelser til Socialistpartiet.

Andre fagforeninger nægtede at skrive under på aftalen, og også mange CFDT-medlemmer på blokaderne var utilfredse.

Den garanterede mindsteløn på 50 kr. i timen skal først være nået i år 2000.

“Hvorfor ikke nu. Hvorfor skal vi vente til år 2000?” sagde en vred lastbilchauffør på en blokade i Le Mans.

Sidste år gennemførte de franske chauffører en succesfuld 12-dagesstrejke. Arbejdsgiverne blev tvunget til at overgive sig, og gav en bunke løfter. Det var dog ikke alle disse løfter der blev holdt.

Garanterer aftale

For at berolige chaufførerne måtte regeringen love, den ville garantere, at aftalen blev holdt denne gang. Regeringen lovede også, at en ny lov, der skal sikre strengere styring af industrien, vil blive hastebehandlet i parlamentet.

Mange franske arbejdere har stadig stor tiltro til regeringen, og det betyder, at løfterne bliver taget for gode varer.

Men der er et mindretal, der tror på,  at de havde magt til at opnå meget mere. “Dette er en politisk aftale og CFDT er alt for tæt på regeringen. Mange chauffører er utilfredse,” sagde en chauffør i denne uge.

Flere artikler fra nr. 171

Flere numre fra 1997

Se flere artikler om emnet:
Frankrig 1990-

Siden er vist 1131 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside