Socialistisk Arbejderavis
Nr. 174 – August 1999 – side 8
Star Wars
Kultfilm ... og guldgrube
John Flagga + Malene Flagga
For længe længe siden kunne man købe merchandise ... efter filmen.
Nu står folk kø op til flere timer for at få en billet til filmen StarWars 1: The Phantom Menace.
Vi har vidst i lang tid, at filmen og fortsættelsen på Star Wars serien ville komme.
For allerede et år siden, afslørede koncernen, at filmen var blevet indspillet og var ved at blive klippet til. Kort tid efter begyndte en massiv pr-kampagne, ved at genudgive de tre tidligere film i nyreviderede udgaver.
Disse gav Lucasart en indkomst der kunne dække halvdelen af udgifterne for den nyefilm.
At Star Wars er en populær film er der ingen tvivl om. Fans kalder det en kultfilm, Lucasart kalder det en guldgrubbe.
Det afsnit der nu er på vej til biograferne, har allerede indtjent sig selv og det er ikke gennem solgte billetter, men gennem den merchandise, der har gået forud for filmen.
De to første film havde ikke den kæmpemæssig merchandise som forløber forfilmene. Det kom mere snigende efter, da det gik opfor fiffige forretningsfolk, at der var penge at hente.
Star Wars er gennem merchandise blevet sat godt og grundigt i fokus, måske for meget i fokus, for inden længe vil den merchandise, der skulle reklamere for filmen, få nogle til at hade den, inden den overhovedet har haft premiere.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe