Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 180 – Februar 2000 – side 8

På kanten

Med metro-feber og marchmusik mod ukendte mål

Anders Schou

Der er noget drengerøvs-facinerende ved storladne anlægsprojekter, hvor mennesker og maskiner slås med og omformer naturen. Og den hårdeste – og åbenbart uovervindelige – naturlov er, at danske anlægsprojekter aldrig bliver færdige til tiden.

For at vinde licitationerne og snyde de bevilgende politikere lyver firmaer og bureaukrater med samme regelmæssighed, som anlægsprojekter løber ind i uforudsete problemer.

Det københavnske metro-projekt er det sidste storslåede eksempel fra tegnebræt-drengenes fascinerende verden.

Metroen skulle være færdig i år, men nu hævder optimisterne, at hullerne i jorden kan bruges i år 2003.

Hvis den nyeste plan holder, bliver Metroen dobbelt så dyr, som projektmagerne oprindeligt lovede.

Den sidste skandale omkring Nørreport viser, hvad der sker når offentlige aktieselskaber kører ud af hvert sit spor i samarbejde med et privat firma, som naturligvis også kører sit eget løb.

DSB og Ørestadsselskabet er konstrurede som selvstændige aktieselskaber, fordi det skulle skabe effektivitet.

Men i prakis betyder det, at topcheferne kun tænker på deres egne selskabers kortsigtede interesser. Og når de krydser hinandens spor som ved Nørreport, går det galt, selvom alle siden projektets start har vidst, at S-togsnettet og metroen skulle forbindes med hinanden netop der.

Man kunne jo passende spille noget marchmusik for få topbureukraterne til at gå i takt.

Metroen bliver ikke skabt for at løse de massive trafikproblemer i København, snarere efter en parole, som siger, at man ikke skal løse de problemer, man har, før man skaber nogle nye.

Den nye metro skal nemlig køre ud til områder, hvor ingen bor eller arbejder, og hvor der er enorme problemer med at få virksomheder til at slå sig ned.

Uden mål for øje

Metroen er en del af det endnu mere storladne Ørestadsprojekt, hvor man vil bygge en helt ny bydel på Amager, der skal være en del af den pulserende Øresundsregion, som kapitalismens visionære mænd og kvinder forestiller sig skal blive det nordiske erhvervslivs kraftcentrum, når Øresundsbroen kommer.

Problemet er blot, at erhvervslivet ikke vil slå sig ned i Ørestaden. Ørestadselskabet har ikke fået solgt deres grunde. Derfor skal DR bruge fire milliarder kr. på at flytte derud, så metroen har de ansatte at køre rundt med.

Og samtidig er håbet, at DR vil trække andre virksomhder med sig. Vi får se.

Metroen kan hurtigt blive en skandale, som er en del af en endnu større skandale.

Men skandalen er vigtig for dansk kapitalisme og derfor er oppositionen i folketinget så tam.

Venstres trafikordfører Svend Heiselberg siger, det er ikke så godt, når han forklarer, at Metroen bliver ALT for dyr. – Klage og suk. – Men han har støttet projektet fra starten, så det vil han fortsætte med.

Flere artikler i serien På kanten

Flere artikler fra nr. 180

Flere numre fra 2000

Se flere artikler af forfatter:
Anders Schou

Siden er vist 1786 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside