Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 197 – Oktober 2001 – side 2

Elendig sikkerhed, fusk og dårlig økonomi ...

SAS i krise

Ida H. Jakobsen

SAS står i dag i problemer til halsen, og de fleste kan spores til et halsbrækkende ræs for at score profitter og følge med i konkurrencen på luftfarts-markedet.

Først kom afsløringen om, at SAS og Maersk Air har indgået hemmelige aftaler, hvor de fordeler afgange og ruter imellem sig. På den måde har begge selskaber kunnet holde høje priser, uden at tabe i konkurrencen med hinanden.

Efter at en EU-granskning konkluderede, at begge virksomheder havde brudt EU’s konkurrenceregler, blev SAS og Maersk Air idømt bøder på henholdsvis 291 mio. og 97 mio. kr. SAS’s bestyrelse endte med at gå af, selv om den bedyrede sin uvidenhed om aftalerne.

Ringe sikkerhed

Samtidig har der kørt en skarp kritik af SAS' sikkerhedsniveau.  Det er blandt andet kommet frem, at de i flere år har fløjet med maksiner, som ikke har været sikkerhedsmæssigt i orden.

De største sikkerhedsproblemer er, ifølge tidligere flyvechef Johan Julin, at kravet fra ledelsen om punktlighed og økonomi fører til, at flere piloter anvender “nemme løsninger”, som f.eks. at flyve i lave højder for at spare benzin, at gå ind for landing med for høj fart, for at mindske flyvetiden etc.

Samtidig viser det sig, at såkaldte højrisikohændelser i SAS steg med 130% i løbet af 1999.

Den internationale krise i luftfarten har desuden ramt SAS hårdt. Terroraktionerne i USA den 11. september var så at sige dråben, der fik bægeret til at flyde over, og lige siden har det raslet ned ad bakke for den i forvejen kriseramte luftfartindustri.

Massive nedkæringer

SAS benyttede krisen efter terrorangrebet til at gennemføre massive nedskæringer, med 800-1000 fyringer, højere priser, nedlæggelse af ruter og afgange, og maskiner blev taget ud af drift.

Oven i bøden på de 291 mio. kr. sidder SAS med en bunden aftale om køb af 23 nye Airbus-maskiner. Samtidig falder priserne på de flyvemaskiner SAS havde planlagt at udskifte.

Beregninger fra Børsens Nyhedsmagasin spår, at selskabet vil gå ud af 2002 med massive underskud, også selv om krisen i luftfartindustrien skulle rette sig.

Flere artikler fra nr. 197

Flere numre fra 2001

Se flere artikler af forfatter:
Ida H. Jakobsen

Siden er vist 1606 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside