Socialistisk Arbejderavis
Nr. 200 – Januar 2002 – side 8
Borgerlig kulturpolitik
TV uden bold, men med børnereklamer
Anders Schou
Den ny kulturminister Brian Mikkelsen har efter valget sagt, at han vil gennemføre en privatisering af TV2, indføre flere børnereklamer og afskaffe de landsdækkende kanalers ret til at bringe fodboldlandskampe.
Hvis de borgerlige i valgkampen havde spillet offensivt ud med de tre krav, ville de sikkert ikke have vundet valget. For de er alle – og med god grund – upopulære i befolkningen.
Flere undersøgelser viser, at et flertal i befolkningen ikke ønsker et privatiseret TV2. Og en privatisering vil da også gøre kanalen endnu mere kommerciel, end den er i forvejen.
Reklamerne har allerede i dag stor betydning for TV2s programlægning. Således ændrede stationen sidste år programprofil for at tiltrække flere seere, der bruger mange penge. Det skete efter krav fra annoncørerne og betød, at programmer med mange ældre seere blev ændret eller droppet.
En privatisering og ren reklame-finansiering vil betyde, at stationen og dens medarbejdere i endnu højere grad kommer til at danse efter annoncørernes pibe.
Børnereklamer er et udpræget hadeobjekt i de fleste børnefamilier, fordi de skaber et stærkt økonomisk pres mod forældrene fra deres egne børn, som ikke forstår, at den flinke stemme i reklamen kan lyve, når udsendelsen bagefter er så rar.
Brian Mikkelsen håner forældrene, når han siger, at de blot kan slukke for reklamerne, som fremover skal indkapsle børneudsendelser på TV2.
Folk skal altså stå på nakken af deres børn, forhindre dem i atbruge en fjernbetjening og snyde dem for starten på udsendelserne, for at Fætter BR kan få lov til at optræde på skærmen.
Det vil i praksis ikke ske i en travl børnefamilie, og det ved Brian Mikkelsen også godt, ellers gav børnereklamer jo heller ingen mening for annoncørerne.
Ingen fodbold
Endelig har Brian Mikkelsen besluttet ikke at håndhæve et EU-direktiv, som siger, at væsentlige sportsbegivenheder – som fodboldlandskampe – skal vises på en landsdækkende kanal.
Direktivet betød efter længere juridiske slagsmål, at TV Danmark 1 måtte afgive de sidste VM kvalifikationskampe på udebane, og at det kommende VM kan ses af alle.
TV-Danmark 1 kan kun ses af godt 60% af befolkningen, så ministerens initiativ betyder, at over en tredjedel af landets fodboldfans risikerer at gå glip af fremtidens landskampe.
Ministerens initiativ er endnu et drej på den skrue, som gør fodbold til en ren forretning, der fjerner sig mere og mere fra almindelige fans.
Billedtekst:
Aktive forbrugere samler ind til antireklamer for at beskytte børn – her er det giftige clementiner, der står for skud.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe