Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 202 – Marts 2002 – side 8

Fodbold

Korruption og tvivlsomme forretningsmetoder

Ole Andersen

I det seneste årti er pengemængden i professionel elite sport eksploderet. Der er ikke længere tale om millioner af kroner eller for den sags skyld hundrede millioner kroner, men om milliarder, mange milliarder. Fodbolden er på mange måder eksponent for denne udvikling.

Topklubberne indkasserer gigantiske summer fra sponsorer og frem for alt fra Tv-stationerne og bruger endnu flere penge.

I den engelske Premier League hæver de største stjerne lønninger på op til 100.000 £ (1,1 mio. kr.) om ugen! De mange penge i sporten har medført en stigende kommer-cialisering.

Storklubber som tyske Bayern München og italienske Lazio er ikke længere idrætsklubber, men børs-noterede aktieselskaber og Manchester United omtales som et “brand”, et registeret varemærke.

Enhver Superliga klub med respekt for sig selv er i dag et aktieselskab, og FC København omtaler sig selv som en virksomhed i underholdningsbranchen.

Kommercialiseringen trækker et spor af råddenskab i sit kølvand såvel sportsligt som forretnings-mæssigt.

Når klubberne bliver aktieselskaber stilles de samme krav til dem som til alle andre aktieselskaber: De skal give profit til aktionærerne, og det sportslige underordnes profitbehovet.

I Superligaen står det i tidens tegn i økonomisk pressede klubber at sælge halvdelen af de fremtidige indtægter fra spillersalg til en gruppe investorer. De vil gerne have et afkast af investeringen, hvilket betyder, at klubben tvinges til sælge en talentfuld spiller uden hensyn til de sportslige omkostninger. Det er f.eks. situationen i Silkeborg.

Halvdelen af indtægten forsvinder i investorernes lommer og mangler til ungdomsarbejdet og udviklingen af nye talenter.

Tvivlsomme forretningsmetoder og direkte korruption findes der desværre også talrige eksempler på.

Et vigtigt element i den nærmest surrealistiske farce ”Halløj i Farum Kommune” spiller Brixtoftes øjesten Farum Boldklub.

Kommunen har overført offentlige kroner til Boldklubben ved, at kommunens leverandører som modydelse til ordre, blev sponsor i den ambitiøse klub.

Entreprenørfirmaet Skanska modtog ligefrem 10 millioner ekstra for byggeriet af Farum Park, penge der skulle tilflyde Boldklubben. Skanska udviste dog så meget moral, at de sendte pengene retur til kommunen.

Andre sponsorer har dog sunget lystigt med på den falske vise, f.eks. Jydsk rengøring, hvor Thor Pedersen var direktør.

Ja selv hovedstadens stolthed, underholdningsfirmaet FC København har udvist en tvivlsom forretningsmoral, en af firmaets sponsorkonsulenter har oplyst til Børsens Nyhedsmagasin, at sponsoraterne er 100% fradragsberettigede.

Et sponsorat består udover reklameskilte af diverse arrangementer og rejser. Der er bare den detalje, at mens reklameomkostninger trækkes 100% fra i skat, kan repræsentationsomkostninger kun er 25% fradragsberettiget. Det sagde sponsorkonsulenten ikke noget om, men han sælger slet ikke sponsorater i flg. direktør Østergaard.

På internationale plan er det internationale fodboldforbund FIFA’s præsident Sepp Blatter under stærk mistanke for brug af bestikkelse i forbindelse med sin valgkampagne i 1998.

Blatter skulle øjensynlig have købe stemmer fra afrikanske forbund for 100.000 $ stykket.

Hele den internationale sports-verden har de sidste ca. 30 år været spundet ind i et uigennemskueligt net af økonomiske interesser og korruption. Det truer nu alvorligt FIFA økonomisk, da det har tabt over 2 milliarder kr. i forbindelse med marketingspartneres ISL’s konkurs.

Kommercialiseringen af sporten betyder, at sportsånden afløses af kravet om profit frem for alt, doping og korruption.

Aktieselskaber har ikke noget at gøre i sporten og skal forbydes, medlemmer og aktive skal kæmpe for mere demokrati og åbenhed i klubberne og deres organisationer.

Men for at komme al kommercialismens dårligskab til livs kræves et opgør med selve kapitalismen, hvis produkt det er.

Billedtekst: Fodboldsporten bliver mere og mere kommercialiseret. Profit kommer i første række og glæden ved sporten sættes på bænken.

Flere artikler fra nr. 202

Flere numre fra 2002

Se flere artikler om emnet:
Sport

Se flere artikler af forfatter:
Ole Andersen

Siden er vist 2240 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside