Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 204 – Juli 2002 – side 8

Medieforliget

‘Kultur-Brian’ slår til igen

Anders Schou

TV2 skal privatiseres, 20% af DRs produktion skal udliciteres og lokale græsrods TV-stationer skal ikke længere have ret til at sende på TV Danmark 2 efter klokken 15.

Brian Mikkelsen

Brian Mikkelsens ‘kulturpolitik’ raserer kulturlivet i Danmark, og sætter kommercielle interesser over befolkningens behov.

Det er bare noget af den nyliberale dagsorden kulturminister Brian Mikkelsen sætter med sit forslag til nyt medieforlig.

Dertil kommer, at han vil tillade reklameblokke i udsendelser og vil oprette to nye radiokanaler, som begge skal være private og kommercielle.

Medieudspillet er endnu et eksempel på, at regeringen nu gennemfører forslag, som vælgerne ikke hørte meget om før valget. Og det med god grund.

En meningsmåling i december sidste år foretaget af internetportalen Altinget.dk og analyseinstituttet Jureka viste nemlig, at 58% foretrak, at medierne var offentligt ejede, mens kun 42% mente at de burde være private.

Og 52% sagde nej til en privatisering af TV2, mens blot 43% sagde ja.

Skepsis

Befolkningens skepsis overfor private, kommercielle medier er velbegrundet. Allerede i dag er TV2 omkring 75% reklamefinansieret, og det fik i 1999 stor betydning for programlægningen.

Annoncørerne begyndte at svigte og på deres krav ændrede stationen sin profil for at tiltrække flere yngre og mere købestærke seere.

Det betød for eksempel, at Lykkehjulet blev shinet op og fik yngre værter, selvom programmet havde mange seere. Men de var for gamle og havde for lavt et forbrug for TV2s annoncører.

Da programmet stadig ikke bed på de unge, blev det lukket ned. Det var ikke noget stort kulturtab, men er et eksempel på, at det ikke er seernes behov, men deres pengepung, som er afgørende for kommercielt TV.

Angreb på arbejdsvilkår

Udliciteringskravet til DR er et forsøg på forringe løn- og arbejdsforhold i mediebranchen.

Og samtidig forøge markedet for de private producenter, som typisk tilbyder væsentligt ringere forhold end DR.

For eksempel er det almindeligt, at TV-freelancere researcher deres ideer på dagpenge og først får – en ofte ringere – løn, når selve produktionen hos den private producent starter.

Udliciteringen vil dog ikke give billigere programmer, fordi DR har mange stordriftsfordele. Og den vil ikke skabe nye og spændende programmer, fordi både mediearbejdere og private producenter vil satse på det sikre, som de ved kan sælges.

Mere konkurrence skaber ikke som lovet mere at vælge i mellem, fordi alle stationer generelt set stræber efter de højest mulige seer- og lyttertal på et hvilket som helst tidspunkt.

På tv-området betyder det, at stationerne – i hvert fald på hovedkanalerne – alle appellerer til det mindretal på omkring 40% af befolkningen, som ser mest TV.

Det er derfor programmerne ser så ens ud på de forskellige tidspunkter af dagen. Det betyder omvendt at resten af befolkningen ser mindre og mindre TV – danskernes tv-forbrug faldt fra 1998 til 2000 med 7%.

Selv på deres egne præmisser har de nyliberalistiske ideer om konkurrencens velsignelser på medieområdet spillet fallit.

Flere artikler fra nr. 204

Flere numre fra 2002

Se flere artikler om emnet:
Medier

Se flere artikler af forfatter:
Anders Schou

Siden er vist 2537 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside