Socialistisk Arbejderavis
Nr. 209 – November 2002 – side 14
Mike Leighs nye film “All or Nothing”
Et håb midt i elendigheden
Christina Munk
Mike Leigh’s nyeste film ‘All or Nothing’ er et studie af en familie, der er på vej til at bryde sammen. Familien bor i udkanten af London i et forfaldent socialt boligbyggeri.
Familiens far, taxichaufføren Phil (Timothy Spall), siger på at tidspunkt, at hvis man vidste dagens udfald, ville man slet ikke stå op om morgenen. Denne kommentar er meget beskrivende for den måde filmens personer har det på. Hverdagen består blot af trivialiteter som kun afbrydes af et besøg på den lokale pub, noget mere spændende opleves ikke.
Phil bor sammen med Penny samt deres søn og datter. Penny arbejder som kassedame i Safeway – en engelsk pendant til Netto. Datteren Rachel gør rent på et plejehjem og sønnen Roary laver ingenting andet end at spise eller ligge på sofaen. Ydermere plages Phil og børnene af svær overvægt.
Omkring dem lever familier der ikke har meget at stå op til – fattigdom, alkoholisme, og uønsket graviditet. Noget af det mest tragiske i filmen er at folk stor set aldrig fører samtaler med hinanden og når de endelig gør, er det som regel om kedelige dagligdags ting.
Men et af filmens temaer er også kærlighed. Phil bliver i filmen panisk fordi han er helt sikker på at Penny ikke elsker ham mere. Han siger til Penny, at det eneste de har, er hinanden, og hvis de ikke har det, så har de ingenting.
Mike Leigh forstår at socialt armod kan lede til emotionelt armod.
Man kan undre sig over, hvordan det er muligt at kunne holde ud af se på alt den elendighed, som kastes frem på lærredet, men det skyldes den humor, der hele tiden er til stede. Det udspiller bl.a. i scenerne når Phil kører taxa.
Autentisk
Noget af det, der gør Mike Leigh’s film så seværdige er skuespillet. Det er sommetider så autentisk, at man glemmer at det er fiktion. Grunden til dette er at skuespillerne har arbejdet intenst med deres rolle i et halvt år.
Mike Leigh har i mange år lavet film om almindelige mennesker, også i perioder hvor det ikke var mondænt. Han har insisteret på at disse mennesker er interessante, selv om stort set ingen andre filminstruktører interesserer sig for dem.
I hans film er der altid meget elendighed, men der er også en tro på at det ikke behøver at være sådan, at der et alternativ.
‘All or Nothing’ er en smuk, men meget barsk beretning om en familie, der er ved at falde fra hinanden. Den er meget rørende fordi Mike Leigh’s solidaritet med disse stakler når ud over lærredet til tilskueren.
Billedtekst:
Fra Mike Leigh's nye fil All or Nothing
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe