Socialistisk Arbejderavis
Nr. 217 – August 2003 – side 4
Trafikfarlig politik
Poul Erik Kristensen
Med 19 trafikdrab blev uge 30 en af de mest blodige gennem tiderne på de danske landeveje. Alligevel fortsætter den borgerlige regering med at smadre den kollektive trafik og lade fartdjævlene anslå tempoet på vejene.
Trods de mange døde og lemlæstede ønsker regeringen i samarbejde med Dansk Folkeparti at øge farten på motorvejene til 130 km/t og på visse landeveje til 100 km/t.
Samtidig har regeringen fjernet et regionalt billettilskud til den kollektive trafik, hvilket blandt andet betyder, at priserne for at køre med busser og tog i hovedstadsområdet stiger med 17,5 procent næste år. Især pendlerne kommer til at mærke prisstigningerne, idet månedskortene kommer til at stige med helt op til 27 procent.
Samtidig med at farten sættes i vejret, har miljøorganisationen NOAH lavet en undersøgelse, der viser, at de fleste trafikdrab sker i kommuner, hvor de borgerlige har magten.
“Det udtrykker deres helt uanstændige nedprioritering af trafiksikkerhed,” mener organisationen.
Af de 31 første kommuner på listen har borgerlige politikere flertal i de 24.
“Sammenhængen mellem kommuner med et flertal af borgerlige byrådsmedlemmer og antallet af trafikulykker er lysende klar. Det udtrykker deres helt uanstændige nedprioritering af trafiksikkerheden,” siger Arne Lund, talsmand i NOAH-Trafik.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe