Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 224 – 4. februar 2004 – side 2

World Social Forum (Interview med Khaled Mustapha, PLS)

Klaus B. Jensen

I slutningen af januar blev World Social Forum afholdt i Mumbai, Indien. 110.000 mennesker var registreret, og der var deltagere fra studieorganisationer, antikrigsbebægelsen, fagforeninger, venstrefløjspartier, miljøorganisationer og meget mere fra hele verden.

SAA artikel 22403

Socialistisk Arbejderavis har talt med Khaled Mustapha der er forretningsudvalgsmedlem i Pædagogstuderendes LandsSammenslutning (PLS). Vi spurgte ham om hvad den største oplevelse var på World Social Forum?

Det var fedt var at der var så mange mennesker ved åbningsmødet, vi snakker om en stor plads i Mumbai, der var mennesker over det hele, det var svært at tælle. Det officielle tal 110.000, men jeg tror der var mange flere. Når man kommer ind et sted med så mange mennesker så skal man bevare fokus på hvad man vil med WSF – Vi havde fokus på uddannelsespolitik og privatisering af uddannelsessystemet.

Vi var bl.a. til en workshop som vi troede handlede privatiserings af uddannelsessystemet – men det var om fri uddannelse for alle i 3. verdenslande. Det var en kristen hjælpeorganisation der havde arrangeret workshoppen. Man skulle næsten tro at præsten der holdte oplægget var socialist. Han problematiserede uddannelsessystemet i Indien hvor der er et A- og et B-hold. A-holdet er dem, er dem hvis forældre har råd til at sende dem på privat skole, hvor man får den bedste undervisning og de dygtigste undervisere. B-holdet udgør størstedelen af den indiske befolkning, nemlig de fattige og arbejderklassen i Indien. Der ikke motivation for at sende børn i skole for forældrene er afhængige af børnenes arbejdskraft og der bliver ikke gjort nok fra regeringens side, for at børnene ikke behøver at arbejde.

Kastesystemet i Indien har også en stor indflydelse på uddannelsessystemet – de laveste i systemet har nærmest ikke mulighed for at få en uddannelse – uddannelsessystemet er gennemsyret af kastesystemet. Vi diskuterede det meget og man kan faktisk drage en hel del paraleller til det danske uddannelsessystem, den form for diskrimination findes også i Danmark. Det er lige før man kan siger at der oprettes specielle uddannelser til flygtninge og indvandere, ”lave” uddannelser der passer til dem, som f.eks. rengøringsassistent, social- og sundhedshjælper eller taxichauffør – man giver ikke plads til flygtninge og indvandrer til at tage en videregående uddannelse.

Hvor åbne er vi i uddannelsessystemet for folk med flygtninge og indvandre baggrund eller folk fra socialt belastede familier, når disse grupper f.eks. starter i folkeskolen eller allerede børnehaven, er de allerede stemplet som anden-rangs-borgere. Pædagoger og lærer er underlagt det system og vi kommer til at stemple de børn, næsten lige som i kaste-system. Børnene bliver til det som samfundet ønsker. Jeg syntes der i dag er en gruppe af mennesker der bliver margi-naliseret i skolesystemet og der er ikke plads til at mennesker med den baggrund kan bryde den arv.

Hvad kom der ud af World Social Forum og hvad har du fået ud af det?
Det svært at sige hvad jeg har fået ud af det for der kom ikke noget konkret ud af WSF, og det er heller ikke meningen – folk samledes fra studieorganisationer, miljøorganisationer, fagforeninger osv. og snakkede om alter-nativerne til den verden vi lever i – og det er ikke nogen hemmelighed at det USA og de store selskaber der har den økonomiske magt, de kan ”tillade” sig at gå i krig osv. Der er økonomiske selskaber der er så stærke at de kan trænge ind i demokratiske lande og ødelægge velfærd og demokrati og gennemtvinge privatiser uddannelsessystemet og hospitalsvæsenet.

Målet er at få kontakter med folk hvor der har fælles interesser og udveksle erfaringer, nogle steder er f.eks. privatiseringer af uddannelsessystemet langt fremme, hvor der i Danmark er en stærkere opposition og vi derfor ikke er så langt fremme – diskussionen er så hvordan vi kan hjælpe hinanden og gøre i fællesskab. Og det er vigtigt at vi som studerende har fokus på at mennesker skal komme før profitten.

Når man lever i et kapitalistisk land som Danmark er det svært når der er så få der kæmper imod. Der eksisterer uretfærdigheder i 3. verdenslande, men det gør der altså også i Danmark, medierne og de store selskaber styrer mere end de fleste tror. Jeg, som person er socialist og syntes at en anden verden er mulig og derfor tog jeg til Indien og mødtes med mennesker der syntes det samme som mig, når man mødes med tusindvis af andre med samme holdning gir det motivation til det fremtidige arbejde.

Er PLS at finde på Sociale Fora i fremtiden?
PLS har deltaget i Europas Sociale Forum og vi har nu valgt også at deltage i WSF. Vi er også med på ESF i London til næste år og vi har tænkt os at sætte større fokus på privatisering af uddannelsessystemet.

I PLS forholder vi os til globaliseringen og hvordan den har indflydelse på studerendes og pædagogers hverdag og hvad er vores ansvar i den sammenhæng – så derfor er det vigtigt at vi deltager i f.eks. Danmarks Sociale Forum. Det er vigtigt at vi tager stilling til hvad der sker rundt omkring.

Billede:
Fra åbningsmødet på World Social Forum

Flere artikler fra nr. 224

Flere numre fra 2004

Se flere artikler af forfatter:
Klaus B. Jensen

Siden er vist 4735 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside