Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 229 – 19. maj 2004 – side 7

Østudvidelsen

Mere profit og et større imperium

Jakob L. Krogh

De 100 millioner mennesker i Østeuropa repræsenterer enorme markeder og en stor pulje billig og veluddannet arbejdskraft. Det har været mulighederne for at erobre nye markeder og for at trykke lønningerne, der har haft højst prioritet for EUs ledere.

Et eksempel er EUs transportkommissær, Neil Kinnock, der i 1998 sagde: “Mit mål er at gennemføre de Trans-Europæiske TransportNetværk og deres forlængelse ind i Central- og Østeuropa så hurtigt som muligt for at sikre, at vi har et europæisk transportsystem, der rigtigt kan tjene det europæiske indre marked på en bæredygtig måde.”

De nye motorveje og jernbaner vil almindelige østeuropæere ikke få glæde af – de har ikke råd til at rejse. Til gengæld er et velfungerende transportsystem en nødvendighed for de multinationale selskaber, der på den ene side vil eksportere varer til Østeuropa og på den anden side vil bruge den dårligt organiserede østeuropæiske arbejdskraft til at presse lønnen i hele Europa. Den politiske velvilje betød bl.a., at der blev bevilget 15 mia. euro til et transportnetværk i de central- og østeuropæiske lande. Pengene kunne også være givet til den sociale velfærd, der er blevet ødelagt af EUs krav om markedsreformer.

Det er lykkedes for de multinationale selskaber at sikre sig økonomisk dominans. Søren Riishøj, samfundsforsker ved SDU, siger bl.a. om situationen i Ungarn: “Udenlandske virksomheder satte sig godt og solidt på alle store virksomheder, ikke alene produktionsvirksomheder, fx bilsamlefabrikker, men også inden for servicevirksomhed og pressen. De udenlandsk ejede virksomheder kom til at stå for rundt regnet tre fjerdedele af eksporten og importen.”

Det gælder ikke kun i Ungarn. Situationen er den samme i alle de nye EU-lande. Danske virksomheder har investeret næsten 10 mia. kroner i Polen. Danmarks nuværende eksport af varer og tjenesteydelser til de nye øst- og centraleuropæiske lande er på 19,2 mia. kroner. Udenrigsministeriet mener, at der frem til 2015 er mulighed for at seksdoble den danske eksport. Carlsberg har været en af de danske virksomheder, der har været hurtige til at udnytte mulighederne. Carlsbergs polske datterselskab Okocim, er nu Polens tredjestørste bryggeri med en produktion på næsten 400 mio. liter øl og den største i det baltiske område. Alene i 2003 med et overskud på 1,5 milliarder kr. på østøl.

Samtidig med at Carlsberg og andre multinationale tjener fedt på EU udvidelsen, stiger arbejdsløsheden. I Polen steg arbejdsløsheden i 2002 med 18 pct. i forhold til året før. Den er nu på 18,3 pct., og det på trods af, at mange lavtlønnede jobs flytter til Østeuropa. Danske virksomheder scorer kassen, mens almindelige mennesker betaler prisen.

Flere artikler fra nr. 229

Flere numre fra 2004

Se flere artikler af forfatter:
Jakob L. Krogh

Siden er vist 970 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside