Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 231 – 3. august 2004 – side 3

DGS-formand: "Skalkeskjul for nedskæringer" (om selveje for gymnasierne)

Klaus B. Jensen

Gymnasierne har været udsat for flere angreb fra regeringen i løbet af de seneste par måneder. Bl.a. er en af konsekvenserne i den nye kommunalreform at gymnasierne overgår til selveje. Kvote 2 systemet blev nærmest afskaffet umiddelbart lige inden sommerferien, og optagelse på en videregående uddannelse afhænger nu udelukkende af dit karaktergennemsnit, og nu skal du vide hvilken uddannelse du vil ind på allerede inden du starter på gymnasiet. Selveje er ikke noget nyt i uddannelsessystemet, på f.eks. handelsskolerne og pædagogseminarierne har det eksisteret i adskillige år, og det har medført massive nedskæringer og forringelse af de to uddannelser – indtægtsdækkende virksomhed er blevet en så vigtig del af de forskellige institutioners økonomi at det i høj grad kommer i første række, også før de studerendes uddannelse.

A og B skoler
Men hvilke konsekvenser vil selveje få for gymnasierne. Danske Gymnasieelevers Sammenslutning formand Thor Möger Pedersen sammenfatter konsekvenserne af selveje i tre punkter, nemlig nedskæringer, afskaffelse af demokratiet på gymnasierne og et opgør med de nationale standarter.

”Den korte version af det spørgsmål har 3 primære punkter. Den første er nedskæringer, de erfaringer der er fra handelsskolerne, har selveje vist sig at være et skalkeskjul for nedskæringer, og den politiske og økonomiske rammestyring er et forsøg på at legitimere og skjule samme nedskæringer.” siger Thor Möger Pedersen og fortsætter:

”Det andet punkt drejer sig om demokrati. Den lille smule demokrati der har været i gymnasiet ind til nu forsvinder. Fremover vil de selvejende institutioner blive styret med eksternt flertal, og dermed vil eleverne ikke få nogen indflydelse på deres hverdag. Gymnasieuddannelsen bliver lagt i hænderne på erhvervslivet, og jeg frygter en demokratisk forringelse og en erhvervsretning af uddannelsen.”

”Nationale standarter er overskriften for det tredje punkt. De nationale standarter forsvinder og kvaliteten af uddannelsen kommer til at svinge fra gymnasium til gymnasium. Enkelte gymnasier vil basere sig på en markedslogik om konkurrence, og om ikke ret lang tid vil vi kunne se vinder- og taber skoler.
Opgøret med de nationale standarter er en skræmmende udvikling, og samtidigt med det har man decentraliseret optagelsesretten, så gymnasierne selv kan bestemme hvem de optager. Det vil betyde at de stærke elever kommer på de bedste gymnasier og de svageste elever på de dårligste, den sociale arv får altså endnu større betydning end den nogensinde har haft.”

Lige præcist nationale standarter er noget som man har manglet på pædagogseminarierne i mange år. Det har betydet, at man i dag har 32 forskellige pædagoguddannelser i Danmark, en for hvert seminarium, der har ikke været nogle specifikke centrale krav til uddannelsen. Det har været et faktum som de studerende, undervisere og faglige organisationer har problematiseret, og i en ny reform af lærer og pædagoguddannelserne har man genindført de centrale krav. Sjovt nok er det den samme undervisningsminister der netop har fjernet dem på gymnasierne.

Sociale forskelle
Også angrebet på kvote 2 systemet, hvor man kan optjene point til at komme ind på en videregående uddannelse ved hjælp af erhvervserfaring, højskoleophold og udenlandsrejser, ser DGS’ formand med stor bekymring på.
”Det er meget fornuftigt at gøre kvotesystemet mere gennemsigtigt men det regeringen har gjort er i realiteten at udvande det. Jeg ville hellere have udvidet det.” siger Thor Möger Pedersen. ”Men nu er det kun faglige suppleringskurser og karaktergennemsnittet der tæller, og det handler kun om det man kan lære på skolebænken, hvor jeg ville mene at det at kende virkeligheden har lige så stor værdi. Samtidigt lægges der vægt på at karakter gennemsnittet skal ligge tæt på gennemsnittet på kvote 1. Der skal ikke herske nogen tvivl om at karaktergennemsnittet er uretfærdigt og karakterer afhænger i høj grad af din sociale baggrund. Børn af akademikere får i gennemsnit halvanden karakter højere en børn af ufaglærte.”

Sidste år var gymnasieeleverne ude i nogle voldsomme protester og gymnasiebesættelser, fordi amterne flere steder hævede klassekvotienterne, og kommunalreformens selveje og udvandingen af kvote 2 er endnu større forringelser af gymnasieuddannelsen, og DGS forholder sig da heller ikke passivt.
”Vi har kørt en stor kampagne mod selveje og mod udvandingen af kvote 2, men det er abstrakte ting der er kompakte og komplicerede. Det er endnu ikke afgjort hvordan implementeringen bliver, vi har lavet nogle demonstrationer og jeg kan ikke udelukke at der kommer flere – men der er jo stadigvæk kampe på flere andre områder.”

Flere artikler fra nr. 231

Flere numre fra 2004

Se flere artikler af forfatter:
Klaus B. Jensen

Siden er vist 2412 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside