Socialistisk Arbejderavis
Nr. 235 – 4. november 2004 – side 15
Buschaufførerne i Århus frygter udlicitering
Måske ender det i det rene Ri-Bus
Jan Hoby
Fra 1. januar bliver chaufførernes arbejdsplads og hele foretagendet bag de gule busser delt op i to: bestiller- og udfører-delen.
Måske ender det i det rene Ri-Bus, altså udliciteringen i Ribe Amt med Esbjerg, hvor helvede brød løs med demonstrationer, strejker og aflyste busser i 1995. Sådan lyder den mest pessimistiske forudsigelse.
“Folk er i hvert fald i tvivl om deres rettigheder og har en fornemmelse af, at opdelingen og den kommende udlicitering bliver et angreb på vores overenskomst,” siger Johnny Fischer, formand for 770 chauffører, hvoraf små 100 deltog i møderne henholdsvis morgen og aften.
“I årevis har vi råbt ‘ulven kommer’ om privatiseringen. Nu er ulven kommet.”
Fagforeningsformanden vurderer selv, at ikke al frygten er berettiget. For eksempel har de mange tjenestemænd en reel jobgaranti i form af tre års ventepenge. De skal udbetales, hvis en ny arbejdsgiver ikke ønsker at bruge dem.
Men de overenskomstansatte kan ende i samme situation, som vi så i Esbjerg. Når først de er overdraget til et privat firma, som overtager deres kørsel, vil firmaet opsige overenskomsten med os og kræve dårligere løn og arbejdsforhold under henvisning til, at det har andre, tror Johnny Fischer.
Kunderne vil komme til at leve med de samme gener, som folk gør i København. Bussen er stærkt forsinket. Eller den kommer slet ikke, fordi der er for dårlig backup i form af disponible chauffører.
Medlemmer betegner det som galimatias at dele og udlicitere de gule busser i Århus.
Deres formand bruger andre ord, men er ikke uenig.
Johnny Fischer forudser, at når Århus Sporveje i løbet af 2005 og med deadline 1.januar 2006 gennemfører en total opsplitning, vil der ske følgende:
Den administrative del vokser og vokser. Og imens piner man alle kræfter ud af den udførende del. De to tendenser er allerede i fuld gang.
Sporerne fra Combus skræmmer. Her gav staten sine tjenestemænd fra de gamle DSB-rutebiler et tilbud om en kontant sum, hvorefter de skulle køre på overenskomst-vilkår.
“Jeg tror ikke, at mine kolleger hopper på den. Dengang vidste rutebilchaufførerne faktisk ikke, hvad de gjorde. I dag siger mange, at de har fortrudt. De solgte faktisk deres tjenestemandsstatus for 100.000 kroner minus skat,” udtaler Johnny Fischer til Århus Stiftstidende.
Billedtekst:
“Folk er i hvert fald i tvivl om deres rettigheder og har en fornemmelse af, at opdelingen og den kommende udlicitering bliver et angreb på vores overenskomst,” siger Johnny Fischer, formand for 770 chauffører.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe