Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 247 – 14. oktober 2005 – side 9

Ry Cooder: "Chávez Ravine"

Chávez Ravine – Ry Cooder’s hyldest til "arbejderklassens Shangri-La"

Jan Hoby

Næsten alle amerikanske basketball fans ved at Los Angeles’ Dodger stadion ligger i et område kaldet Chávez Ravine. Men få ved, at Chávez Ravine var et solidt arbejderklassekvarter med Mexicanske (Chicano) rødder, der går tilbage til begyndelsen af 1800-tallet.

I årene efter Den anden verdenskrig, var det meningen at Chávez Ravine skulle være et område fyldt med socialt boligbyggeri, offentlige skoler og rekreative områder for hjemvendte krigsveteraner og kvarterets fattige. Men planen blev aldrig til andet end ord. Planen blev offer for et vel koordineret angreb fra profithungrende bygherrer, som ønskede at stoppe alt socialt boligbyggeri og såkaldt McCarthyites, som anklagede støtterne af projektet for at være “kommunistiske agenter.“
På dette sted, i dette kvarter arrangerede LA’s byråd en lukrativ aftale med Dodgers’ ejer Walter O’Malley om at overtage området Chávez Ravine. I 1955, begyndte bulldozers og politiet at rydde Chávez Ravine’s for dets indbyggere og smadre deres huse.

Det er denne historie som danner rammen om Ry Cooder’s nye CD Chávez Ravine. Albummet formår mange ting på en gang: fange den intense hverdagsstemning i Chávez Ravine, sætte historien om kvarteret ind i en større historisk kontekst, afvise myten om “fremskridtet”, som årsag til at fjerne dette arbejderkvarter fra jordens overflade, og hylde en hel generation af Chicano musikere, som Chávez Ravine, er blevet glemt. Albummet er fyldt med sorg, smerte, skønhed, håb og glæde. Det har jord under neglene og formår gennem hele albummet at holde sin lytter fanget med sine historiske spring og farverige spøgelser.
Forskellige sange skildrer forskellige sider af historien om Chávez Ravine. F.eks den berusende Corrido de Boxeo, hvor en Chicano bokser har succes i ringen, mens hans kvarter taber kampen til byggespekulanterne. Eller sangen, hvor en hvid bulldozer-chauffør siger It’s Just Work for Me, mens han forsøger at fortrænge, hvorfor han smadrer folks hjem eller den profitliderlige bygherre som i In My Town, udtrykker sin vision Can’t you see a 50-story building/Where a palm tree used to be?

For mange unge er Ry Cooder måske mest kendt for at have skabt The Buena Vista Social Club, det smukke album fra 1997, som hjalp en hel ny generation af fans med at blive introduceret til en gruppe Cubanske musikere, som ikke havde indspillet i flere årtier. Men hans karréer startede som 16-årige i 1963. Og siden er der ikke den musikstilart, han ikke har dækket i sin kamæleonagtige udvikling som musiker og sangskriver; rock & roll, blues, reggae, Tex-Mex, Hawaiian, Dixieland jazz, country, folk, R&B, gospel, og vaudeville.
På Chávez Ravine, samarbejdede Ry Cooder med Chicano musikere som William Garcia, leder af R&B bandet Little Willie G og Thee Midnighters i 50’erne og 60’erne, Lalo Guerrero og Ersi Arvizu. Disse kunstnere leverer nogle af de mest vidunderlige indspilninger på et suverænt album. Nummeret EL U.F.O. er et hit ud over det sædvanlige.
Der er en autencitet i nu afdøde Lalo Guerrero’s stemme når han mindes sit poor old neighborhood i “Barrio Viejo”: We will be the deceased/Surrounded by a thousand memories.

Ry Cooder’s rusten stemme fungerer optimalt på nummeret Don’t Call Me Red, hvor han personificerer Frank Wilkinson, en embedsmand for det sociale boligbyggeri, som bliver angrebet af højreorienteret politikere for at være kommunist, fordi han forsvarer retten til billige og offentlige boliger til alle.
Nobody knows the secrets that stayed hidden/They’ll settle it with God, the bunch of thieves, lyder teksten på “Corrido de Boxeo.“
Chávez Ravine ønsker, at bringe sandheden om denne 50-årige begivenhed tilbage i nutidens lys og få alle til at reflektere over, hvordan historiens og fortidens handlinger kan give os indblik i vor tids kynisme og foragt for menneskeliv. Men Chávez Ravine er samtidig et musikalsk værk af meget høj klasse fra en kunster, der formår at gøre alle stilarterne, han har arbejdet med gennem tiden til sine egne.

Flere artikler fra nr. 247

Flere numre fra 2005

Se flere artikler af forfatter:
Jan Hoby

Siden er vist 2530 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside