Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 261 – 18. oktober 2006 – side 11

Film: Cesky Sen

Don’t Go, Don’t Rush, Don’t Spend

Noel Douglas

Cesky Sen (den tjekkiske drøm) er en film, der dokumenterer det største forbrugsfupnummer, Den Tjekkiske Republik nogen sinde har set.

SAA artikel 26117

 

Filip Remunda og Vit Klusak, to unge tjekkiske studerende i dokumentarfilm, satte sig i samarbejde med Czech Television for at udforske de psykologiske og manipulerende kræfter i forbrugerismen ved at lave en reklamekampagne (annoncekampagne) for noget, der ikke eksisterer.

Indbyggerne i Prag kunne nærmest ikke undgå at høre eller se reklamerne for Cesky Sen. Annoncer i alle regnbuens farver prydede 400 reklametavler, bus- og sporvognsstoppesteder og metrostationer. De var også at finde i blade og aviser, selv i tv blev de sendt. To hundrede tusind flyers (løbesedler) blev fordelt til husstande og reklamerede for “hypermarket“ og de lave priser, det tilbød. Der blev endda optaget en ringelyd med navnet “Cesky Sen“.

Reklamerne, der brugte dobbeltblufsloganet “Don’t Go, Don’t Rush, Don’t Spend“, lovede en overraskelse til alle, der kom til åbningen af “hypermarket“ på markedspladserne i Prag. Og de mange hundrede, der kom dagen igennem, blev særdeles overraskede. I filmen løber store flokke af tjekkiske handlende tværs over en åben eng mod Cesky Sens enorme butiksfacade – blot for at finde, at det udelukkende er en 10 meter høj og 100 meter bred facade, med intet andet end stilladsstænger bag.

Med en vis sadisme kommer dokumentarfolkene (forklædt som nyhedsreportere) tæt på folks ansigter, der er forstenede af chok. Mange var selvfølgelig utilfredse med at være blevet taget ved næsen. Andre forbandede de studerende langt væk, og en gruppe unge smed sten på reklametavlerne. Fra en scene forklarede Vit Klusak og Filip Remonda om projektet til dets noget ufrivillige deltagere.

Var det et stunt? En anti-markedserklæring? Et stykke gadeteater, som fordømte kommercialismens indtog i det post-Sovjetiske Østeuropa? Eller blot en dadaist-happening? Som meget af den bedste kunst lader Cesky Sen sig ikke let placere i én kategori og fremprovokerer en reaktion, der rejser flere spørgsmål end svar.

Som svar til kritikere, der anklagede dem for at have bedraget folk og vakt falske forhåbninger, svarede de studerende – i dagbladet “Mlada fronta DNES – at de ikke havde de ringeste skrupler over at have manipuleret folks følelser og forventninger, så længe de kun gjorde nøjagtig det samme, som reklamer gør, og er det ikke præcis pointen?

Skønt projektet fokuserer på kapitalismens løfter om det påståede forbrugerparadis i Østeuropa, stiller det også spørgsmål ved forførelsen og manipulationen med folks lyster, blot for at bibeholde det overdrevne forbrug via falske forestillinger om det perfekte liv, som reklameindustrien i milliardklassen konstant overdænger os med i resten af Europa.

Denne proces er blevet os så naturlig, at vi sjældent stiller os skeptiske over for den.
Det bliver opsummeret på bedste vis i dokumentarfilmen, hvor man ser reklamecheferne, der hurtigt bliver fortørnede over at skulle lyve overfor deres publikum, efter de er blevet enige om at reklamere for et produkt, de ved er helt igennem opdigtet – “Don’t Go, Don’t Rush, Don’t Spend“!

Se mere om filmen på: www.czech-dream.com

Artiklen er over sat fra Socialist Review (www.socialistreview.org.uk)

Flere artikler fra nr. 261

Flere numre fra 2006

Se flere artikler af forfatter:
Noel Douglas

Siden er vist 2474 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside