Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 278 – 29. april 2008 – side 7

Der er dømt nøl i dansk klima-politik

Filip Nicolaisen

Klimatopmødet i Danmark 2009 nærmer sig med hastige skridt, hvilket planetens kritiske tilstand desværre også gør. I dag findes der allerede en lang række af teknologisk muligheder, der kunne gøre meget for vores fælles fremtid, men “vores“ politikere har desværre svært ved at få gjort noget ved problemet.

I Politiken mandag den 21. april 2008 kunne det læses, at svar fra miljøminister Troels Lund Poulsen (V) til Folketingets miljøudvalg er blevet givet for sent hele 106 gange ud af 270 spørgsmål. I 40 procent af tilfældene nøler den ansvarlige minister altså.

Det har altid været kendt, at en borgerlig regering kan have svært ved at få fingeren ud, når der ikke umiddelbart er en økonomisk gevinst lige om hjørnet.

Desværre ser det lige så skidt ud for oppositionen. På Politikens hjemmeside kunne man den 23. marts 2008 læse:

»Hvis ikke regeringen åbner op for trængselsafgifter (roadpricing), så har jeg ingen fine fornemmelser i forhold til at demonstrere tydeligt på klimatopmødet, at der er en uenighed mellem bystyret og regeringen på det område«, siger Ritt Bjerregaard (S).

Dette er blot to eksempler på, hvor træge de danske politikere er i optrækket, når det gælder vores miljø. Hvorfor vil Ritt vente til klimatopmødet i november 2009? Tror hun, at belastningen af miljøet bare står i stampe de næste 18 måneder?

De teknologiske løsninger findes allerede.

Vindenergi, biobrændsel og solenergi er nogle af de energiformer, som ikke belaster miljøet i samme omfang, som de CO2 udledende fossile brændstoffer gør. En af de overvejende grunde til at der ikke satses på disse former for energi, er, at de danske energianlæg er omfattet af EU’s kvotehandelssystemer. Det betyder, at det er muligt at købe aflad i andre lande, som ikke har opbrugt deres kvote af CO2. Denne handel med kvoter af CO2 hjælper ikke miljøet, tvært imod er den med til at koncentrere CO2 udledningen i specifikke områder.

En af de store miljøbelastninger i Danmark er vores kæmpe vognpark. I 2007 var der ifølge Danmarks Statistik indregistreret ikke færre end 2 020 013 personbiler, hvilket er en stigning på 13,9 % i forhold til 1997, hvor der var 1.738.854 personbiler. Denne kraftige stigning i personbiler kan ikke komme som nogen overraskelse, når man ser på prisstigningerne inden for den offentlige transport.

Mange af de nye biler kører på diesel, hvilket har medført en ny form for forurening. Dieselbilers udstødningsgasser indeholder partikler, der er meget mindre end dem, der stammer fra almindelig benzin. Disse små partikler trænger længere ned i lungerne og forårsager kroniske luftvejssygdomme, og i sidste instans er de med til at give tusindvis af mennesker nedsat livskvalitet, og i værste fald fører det til dødsfald. Såvel problemet som løsningen har været kendt i mange år, men igen må vi konstatere, at politikerne på Christiansborg ikke tager deres ansvar.

Flere artikler fra nr. 278

Flere numre fra 2008

Se flere artikler om emnet:
Klima/global opvarmning

Se flere artikler af forfatter:
Filip Nicolaisen

Siden er vist 3052 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside