Socialistisk Arbejderavis
Nr. 298 – 2. juni 2010 – side 13
Mærsk presser sømænd ind i piratfyldt farvand
Seks besætningsmedlemmer fra Maersk Alabama har nu lagt sag an mod Mærsk. De mener, at Mærsk bevidst sendte dem ind i piratfyldt farvand i stedet at sejle uden om.
Den 8. april 2009 blev containerskibet Maersk Alabama kapret af somaliske pirater. Kapringen foregik 440 km sydøst for den somaliske havneby Eyl, selvom kaptajnen var blevet anbefalet at holde sig mindst 600 km øst for Somalia.
Maskinchefen på Maersk Alabama Mike Perry siger til CNN: “Det virkede nærmest, som om han ønskede at blive taget til fange.“
Sejl uden om piratområdet
Tidligere faglig formand for sømandene Henrik Berlau, der repræsenterer omkring 2.000 danske sømænd, har sagt til Information: “Det bedste, rederierne kan gøre lige nu, er at sejle uden om piratområdet. Hvis skibene ikke er store nok, hurtige nok eller tilstrækkeligt beskyttede til at undgå kapring, så sejl syd om Afrika. Pirat-uvæsenet skal udsultes, og det er den eneste måde at gøre det på.“
At sømænds liv skal bringes i fare og staten bruge penge på at sende flåden om på den anden side af jorden har en væsentlig begrundelse: Det er for dyrt at sejle syd om Afrika.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe