Socialistisk Arbejderavis
Nr. 339 – 3. juni 2014 – side 4
Folkeskolereformen
Hvad er egentlig lærernes problem?
Anne A. Lange
Skolereformen er over os, og mange lærere overvejer at finde andet arbejde eller gå på pension. 30-40 pct. flere vil i år have undersøgt deres pensionsforhold hos Lærernes Pension.
Der er selvfølgelig nogle grundlæggende problemer i folkeskolereformen i sig selv. F.eks. griber den udvidede skoledag ind i børnenes fritid og tager den tid, de skulle bruge til at udvikle deres egen nysgerrighed. Børnene bør have ret til tid, hvor ikke alt er organiseret af voksne.
Men først og fremmest må man se skolereformen i sin sammenhæng. Det er her, man som lærer ser de største problemer.
Den manglende finansiering er et stort problem. Regeringen har afsat 4 mia. kroner til at indføre reformen. To af dem går til efteruddannelse, styrkelse af IT i folkeskolen og forskning i uddannelse. Så er der kun to mia. tilbage til at finansiere den ekstra undervisningstid.
Der er altså ikke lagt op til at ansætte en masse flere lærere til at tage sig af den udvidede undervisningstid, og der er ikke tid til den nødvendige forberedelse af undervisningen.
Alt dette skal ses i sammenhæng med, at vi de seneste år i folkeskolen har oplevet besparelser, skolelukninger, stillingsnedlæggelser og fyringer. Lærerne løber altså i forvejen alt for stærkt, og det er de færreste, der kan se, hvordan man med en øget arbejdsbyrde skal kunne levere ordentlig undervisning.
Flere prøver
Det øgede fokus på kompetenceudvikling frem for dannelse, der følger med de nye fælles mål, vil desuden gøre skolen mere prøve-orienteret. Selv om der i reformen bliver lagt op til en masse “ud-af-klassen-undervisning”, vil den manglende forberedelse betyde, at det får mere karakter af underholdning mellem prøve-terperiet.
Danmarks Lærerforening har lige nu en strategi om, at i de kommuner, hvor man ikke kan opnå en bedre aftale om arbejdstid end den, regeringen lægger op til, dér skal man overholde loven. Lærerne skal altså kun gøre det arbejde, der er tid til. Dermed er de nødt til at undlade at udføre nogle opgaver, eller kun gøre arbejdet halvt.
Jeg mener at det er en meget rigtig strategi, men den har nogle udfordringer. Lærerne har – modsat det billede vi får fra medierne – faktisk meget stor faglig stolthed og vil gerne gøre deres arbejde godt.
I næste nummer af Socialistisk Arbejderavis, vil vi bringe mere om reformens udfordringer. Hvad kræves der af den faglige organisering, for at vi som lærere kan holde sammen mod det pres vi er oppe imod?
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe