Socialistisk Arbejderavis
Nr. 37 – Februar 1988 – side 3
Ølstrejke i Brøndby (depot)
Inge-Lise Bjørn
Fra 20. januar til 4. februar har 14 øldepot-arbejdere i Brøndby ved København strejket i protest mod fyringen af fire kolleger.
Arbejderne og fagforeningen krævede de to af fyringerne trukket tilbage. I forbindelse med konflikten lykkedes det at tvinge en af depotarbejderne til at melde sig ud af den kristelige fagforening og ind i Bryggeriarbejdernes Fagforening.
Desuden var der et krav om, at en nyoprettet stilling som salgskonsulent blev besat med en af de fyrede. Dette krav droppede fagforeningen dog igen, da det viste sig, at stillingen var besat af en anden person.
Strejken i Brøndby-depotet endte foreløbigt med en garantierklæring fra arbejdsgiveren om, at de ikke overtager en del af depotarbejdernes funktioner. Den næste måned vil man så se, om de tilbageværende depotarbejdere kan nå at klare arbejdet, selv om de er færre til det. Derudfra skal fagforeningen så forhandle om genansættelsen af to af de fire fyrede.
Denne lokale konflikt i Brøndby er forløber for nogle fremtidige rationaliseringer, som De forenede Bryggerier (DfB) forsøger at presse igennem inden for øludbringningen.
Indtil nu har bryggerierne lagt pres på de lokale depotbestyrere, der fungerer som selvstændige enheder. Depotbestyrerne har så tvunget depotarbejderne til at påtage sig mere arbejde eller at udføre det samme arbejde med færre ansatte. Det er konflikten i Brøndby-depotet et eksempel på. Depotarbejderne har så igen presset videre på de chauffører, der kører øl fra bryggerierne ud til de enkelte depoter.
Rationalisering
Oven i hele dette spil kommer så, at bryggerierne i Københavnsområdet har haft en særlig ordning gennem mange år, så chaufførerne fra DfB bringer øl direkte ud til detailhandlerne uden om depoterne. Også på det område lægger DfB op til rationaliseringer. Det gør de ved at forlange, at de små aftagere skal bestille større partier ad gangen for ikke at miste rabat i prisen.
Bryggerierne har desuden effektiviseret chaufførenes arbejde ved at pålægge detailhandlerne selv at transportere det leverede øl inden døre på leveringsstederne. Det har hidtil været bryggerichaufførernes opgave.
Disse rationaliseringer, ude på depoterne og hos de Københavnske bryggerichauffører, vil betyde fyringer af både depotarbejdere og chauffører, hvis ikke de formår at stå sammen og lave koordinerede modaktioner. En naturlig del ville være direkte at støtte depotarbejderne i Brøndby gennem faglige dage.
Bryggeriarbejdernes fagforening har lavet en storstilet annoncekampagne for bevarelse af bryggerichaufførernes arbejde. Denne form for »kamp« kan dog på ingen made erstatte bryggerichaufførernes egen aktivitet i kampen for bevarelsen af arbejdspladser. Det er jo ikke de almindelige avislæsere, som ønsker rationaliseringer og besparelser, men derimod arbejdsgiverne på DfB.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe