Socialistisk Arbejderavis
Nr. 296 – 25. marts 2010 – side 4
Nej til Løkkes sorte skole
Nina Holm Jensen
Den nyliberalistiske kur for folkeskolen har betydet ensretning, centralisering og bureaukratisering. Og hvis det står til Lars Løkke Rasmussen, er der mere af samme skuffe i vente: stopprøver i 2. klasse og offentliggørelse af resultaterne fra de nationale test er nogle af ønskerne på statsministerens liste.
Den nyliberalistiske udsugning af den offentlige velfærd har haft store konsekvenser for folkeskolen. Sager med forældre, der samler ind til nye skolebøger eller til at dække skolens budgetunderskud, er symptomer på, hvor galt det står til.
Regeringens “ambitiøse“ mål for skolen står i skærende kontrast til virkeligheden ude på skolerne, hvor bygninger forfalder, lærere bliver syge og nedslidte, og der mangler ressourcer til undervisningsmateriale, efteruddannelse, specialundervisning og undervisningstimer. Således viser tal fra UNI-C, det danske IT-center for uddannelse og forskning, at 22 pct. af eleverne efter 9. klasse end ikke har fået det fastlagte minimumstimetal!
Samtidig med den økonomiske udsultning har folkeskolen de sidste 10 år oplevet en ren flodbølge af nyliberalistisk test- og styringslogik, som har haft store konsekvenser: flere eksamener, obligatoriske tests, skriftlige elevplaner, kanon, bindende trinmål for fagene og en ny, indsnævret formålsparagraf i Folkeskoleloven er nogle af de væsentlige ændringer.
Ingen uddannelsesforskning peger på, at central styring og testning fører til bedre elevresultater. Regeringens tiltag er udelukkende ideologisk baserede. De obligatoriske nationale tests viser meget klart, hvad test-logikken går ud på.
Erfaringer med offentlige obligatoriske test og ranking af skoler, især fra England, peger på, at paratviden og udenadslære og såkaldt “teaching for the test“ – dvs. at der undervises i testens indhold frem for bredere i faget – skubber udvikling af kreativitet, samarbejde, kritisk stillingtagen og anvendelse af det lærte til side.
Da regeringen fremlagde sine ændringer for Folkeskoleloven i 2006, kommenterede Danmarks Lærerforening: “Foreningen er stærkt kritisk overfor ændringerne, der er udtryk for et stærkt forældet skolesyn, som bygger på kontrol og ensretning. Det vil give skolen dårligere mulighed for at styrke fagligheden. Al forskning viser, at fagligheden vil indsnævres mod det, der bliver målt og kontrolleret til skade for den enkelte elev og det danske samfund.“
Regeringens argumenter for det uhyrligt dyre testsystem er, at testene er et pædagogisk redskab, som vil give lærere mulighed for at sikre, at også svage elever lærer at læse. Test som pædagogisk redskab er imidlertid ikke noget nyt, men anvendes af de fleste lærere i dag.
Det er altså ikke viden om den enkelte elevs mangler, som lærerne har brug for, men i højere grad viden om – og ressourcer til – at forbedre undervisningen for alle elever. Tænk, hvis de 110 millioner, som testene indtil nu er løbet op i, var brugt på efteruddannelse, undervisningsmaterialer og undervisningsmiljø!
Testene er også dybt problematiske i forhold til elevernes trivsel og motivation for at lære, fordi fagligt svage elever påføres endnu et nederlag i skolen, men passer som fod i hose til den nyliberale hyldest af ulighed og elitetænkning.
Når regeringen poster millioner i de nationale test, er det præcist fordi testene er skræddersyet til indholdsstyring i skolen. Skoler og lærere skal føle sig presset til at indrette undervisningen, så de bedste mulige testresultater opnås. Statsministerens ønske om offentliggørelse af den enkelte skoles resultat viser helt klart, at obligatoriske test er tænkt som redskaber til central styring, ikke pædagogisk udvikling.
Billedtekst:
Regeringen er godt i gang med at bombe folkeskolen årtier tilbage
Se også:
SAA 296: Strejker og fagligt nyt
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe