Socialistisk Arbejderavis
Nr. 6 – Marts 1985 – side 2
Tuborg-depot
Flere øl til hver
Tom Christiansen
Chaufførerne på Tuborgs Sydvestdepot i København er i strejke. De vil ikke finde sig at mandskabsstyrken er blevet skåret ned. Fire mand skal slæbe samme antal ølkasser, som fem gjorde før – hvis det står til depotbestyreren.
Det bliver selvfølgelig ikke bedre af, at depot-ejeren har beskyldt chaufførerne for tyveri og svindel.
Nedskæringen i mandskabsstyrken er ikke en fiks idé hos depotbestyreren. Det hænger sammen med, at bryggerierne ikke har villet betale depoterne mere for hver kasse øl, der bliver solgt. På grund af prisstigningerne osv. bliver depoterne nødt til at spare. Det gøres ved at få chaufførerne til at knokle mere.
Sydvest-depotet er derfor heller ikke det eneste, som skærer ned. For to år siden strejkede chaufførerne på et depot i Gentofte-Vangede pga. nøjagtigt det samme problem. I Dragør, Brønshøj og andre steder ligger der aftaler, som betyder mere knokleri.
Depotbestyreren har fritstillet arbejdet og har fået uorganiserede skruebrækkere og politi til at bryde blokaderne. Chaufførerne har forsøgt at vinde noget af sagen gennem arbejdsretten.
Opdelt kamp
De adskilte kampen om bemandingen fra spørgsmålet om de æreskrænkende udtalelser fra depotbestyreren. Den sidste sag ville de henholde til paragraffen om liv, ære og velfærd. Spørgsmålet om bemandingen ville man så tage op bagefter.
Med denne opdeling er chaufførerne imidlertid kommet til at svække kampen. Arbejdsretten påbød depotarbejderne at gå i arbejde igen. Og selvom de skulle vinde sagen i arbejdsretten, er de ikke kommet et skridt nærmere en løsning på bemandingsspørgsmålet.
Men man har opnået to negative ting. For det første har man trukket strejken i langdrag. For det andet har man svækket muligheden for at sprede strejken til de andre depoter.
Den eneste mulighed for at vinde ligger nemlig i en fælles kamp mellem depotarbejderne fra alle depoterne og bryggeriarbejderne mod tempoopskruninger og fyringer. For bemandingsaftalerne for bryggerierne ophører nemlig i november 86, hvorefter man kan forvente massefyringer som følge af ny teknologi.
Spar ikke på krudtet
Ganske vist er der halvandet år til, men hvis bryggeriarbejderne ikke allerede i dag er i stand til at tage kampen op mod ledelsens rationaliseringer, så vil det blive halvandet år, hvor bryggeriarbejderne vil komme til at stå mere og mere svækket.
Bryggeriarbejdernes fagforenings holdning til denne strejke har været defensiv. Fagbureaukraternes holdning er nemlig, at fagforeningens krudt og 13 millioner kroner i strejkekassen skal spares til at deres overenskomstforhandlinger starter i maj.
Men alle erfaringer viser, at krudtet ikke kan gemmes. Bryggeriarbejderne må være med til at slås i denne heksekedel, der kan blive af depotstrejken, retssagen mod de 62 Tuborg-chauffører og overenskomstkampen mellem DA og LO-arbejderne. Ellers kommer de til at stå alene til maj.
Billedtekst:
Blokadevagter ved Tuborgs sydvestdepot i København
Se også:
SAA 6: Nu vil vi slås
SAA 6: Randers Reb: Knuder binder sammen
SAA 6: IS mener: Slut med skuespillet – Hvordan kan vi vinde?
SAA 6: Tuborg-chauffører: Solidaritet for retten
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe