Socialistisk Arbejderavis
Nr. 116 – Juni 1995 – side 5
Ri-Bus kan knækkes
Jakob Nerup
Ri-Bus chaufførernes kamp kan vindes, hvis der mobiliseres til effektive blokader og fagbevægelsen bakker 100% op bag kampen på chaufførernes betingelser.
I to måneder har blokaderne dagligt lagt pres på skruebrækkerne og Ri-Bus selskabet. Det har medført, at kun 16 busser kører stort set uden passagerer. Men Ri-Bus knækkes først for alvor, hvis der bliver lavet effektive blokader.
Det sker først, når vi er mange nok til, at politiet med eller uden hunde ikke kan fjerne os. Blokaden den 18. maj var meget tæt på at stoppe busserne, og hvis alle de som demonstrede om eftermiddagen ved amtsgården i Ribe havde deltaget, var der ikke kommet en bus ud.
Derfor er mobiliseringen til den 1. juni helt afgørende. Den dag skal busserne stoppes, i kraft af at vi er enormt mange.
Hærværk dur ikke
Hærværk og aktioner om natten afskrækker ikke militante arbejdere, men vinder heller ikke kampen. Dels fordi de ikke stopper busserne, og ikke er med til at opbygge styrke.
Dels fordi de giver de borgerlige og passive fagbureaukrater billige argumenter. Vi skal i stedet bruge al energien og krudtet på mobilisering til effektive masseblokader.
Toppen af fagbevægelsen er tavse og passive, fordi de ikke ønsker at strejker og blokader skal vise sig som mere effektive end vellønnede bureaukraters forhandlinger.
Hardy Hansen og Poul Nyrup argumenterer fortsat for, at blokaden skal hæves og et kompromis skal laves. Det gavner ikke chaufførerne, men understøtter det borgerlige hylekor med Laurits Tørnæs i spidsen. Også Ri-Bus direktøren, Finn Mikkelsen, glæder sig over opfordringen til at hæve blokaden.
Dolket i ryggen
Det socialdemokratiske knæfald i Ribe Amtsråd d. 18. maj, hvor de forbrødredes med chaufførernes værste modstandere fra partiet Venstre. Opfordringen til at stoppe blokaderne og selektive ansættelser af de fyrede chauffører er en kniv i ryggen på chaufførerens sammenhold og krav.
Udspillet blev på det kraftigste afvist af de rigtige chauffører og tillidsmanden Karl Erik Pedersen sammenlignede det med ren Venstrepolitik. De rigtige chauffører har gang på gang fastslået, at forhandlingerne først starter, hvis busserne bliver i garagen og alle kommer tilbage på den gamle overenskomst.
En række SID-afdelinger er sat på anklagebænken i det fagretslige system, fordi de mobiliserer blokadevagter og sender dem med busser til Esbjerg. DA's anklage er absurd fordi chaufførerne er fyret, og der derfor formelt set ingen fagretslig konflikt er.
Men det er knæfald for truslerne, når SIDs distrikter ikke længere vil køre blokadebusserne til Esbjerg. Det svækker mulighederne for at mobilisere endnu flere til blokaderne, og er med til at sænke moralen. I stedet burde alle fagforeninger åbent melde ud, at de støtter og mobiliserer til blokaderne.
De borgerlige medier kører dagligt historierne om voldelige blokadevagter og overgreb mod de "stakkels" skruebrækkere. Uden beviser og ofte med politiets løgnagtige udlægninger, fører de hetz mod chaufførernes blokader og kamp.
Det er ikke fordi de er dumme, men fordi de blev bange efter storstrejken den 20. april. Pressen fungerer jo som magthavernes talerør, og de ønsker ikke at en storslået solidaritet på gulvplan, uden styring fra fagtoppen, skal bestemme farten. Derfor laver de udelukkende negative og arbejdsgivervenlige vinkler på kampen i Esbjerg.
Alle til blokade den 1. juni
Torsdag d. 1. juni er det et år siden chaufførerne strejkede første gang. Denne mærkedag mobiliseres der til fra hele landet og fra alle støttekomitéer til en effektiv blokade i Esbjerg. Fra alle byer kører der busser og der afgår et særtog fra København.
Tillidsmandsmøder
Som forberedelse til den 1. juni arrangerer støttekomitéerne tillidsmandsmøder i Esbjerg, Århus, Odense og København mandag den 29. maj.
På møderne skal aktiviteterne organiseres og aktionerne i de enkelte byer planlægges. Derfor bør alle fagligt aktive møde op. Tillidsmandsmøderne bør også bruges til at diskutere, hvordan vi kan støtte sygeplejerskernes aktioner mod regeringsindgrebet.
Chaufførerne har nu kæmpet så længe og indædt mod privatiseringens konsekvenser, at 48% af alle danskere og mellem 70-96% af arbejderpartiernes vælgere støtter deres blokade.
Det er i sig selv en kæmpe gevinst for fremtidens arbejdskampe. Men det skal ikke fjerne fokus fra det egentlige. Nemlig en genansættelse af samtlige chauffører på den gamle overenskomst. Og det skal hverken Hardy, Nyrup eller andre bløde socialdemokrater glemme.
Billedtekst:
Den 1. juni skal busserne stoppes af masseblokader
Se også:
SAA 116: Åbent brev til politiet i Esbjerg
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe