Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 208 – November 2002 – side 11

Film

Almindelige mennesker i fokus

Christina Munk

At der sker noget i dansk film er vist efterhånden noget almen kendt. Men hvad er det, der sker, og hvorfor sker det netop nu?

I 80’erne og det meste af 90’erne skete der meget lidt i dansk film. Det var få instruktører, der leverede filmene, og mange talte om at dansk film var inde i en dyb krise. Dengang handlede de fleste film om individets kamp for succes: Man skulle bare blive ved med at kæmpe, så skulle man nok opnå det, man ønskede.

Film i dag handler om de mere essentielle problemer i samfundet. De handler om, hvor svært det er at få opfyldt ens drømme, de viser en verden med utroligt mange begrænsninger.

Hverdagen

Det at få en hverdag til at fungere bliver ikke afbildet som en selvfølgelighed, men som noget der nemt kan tappe alle ens kræfter. Et eksempel er filmen ‘Okay’ (2002) hvor Paprika Steen spiller en kvinde, der kæmper for et ordentligt familieliv.

Det almindelige menneske er blevet interessant som filmemne. Men det er ikke kun filminstruktørerne og manuskriptforfatterne, der synes det, det gælder også for publikum, der mere og mere går efter film om almindelige mennesker. Se bare på succeser som:

  • ‘Festen’ (Thomas Vinterberg 1998) som ramte den følelse, de fleste af os har, når vi er til familiefest, selvom filmen handlede om incest.
  • ‘Mifunes sidste sang’ (Søren Kragh Jacobsen, 1999), en historie om Kresten, der konfronteres med sin gemte fortid da hans far pludselig dør.
  • ‘Bænken’ (Per Fly, 2000) som handler om den ensomme alkoholiker Kaj, der er en pine for alle omkring ham.
  • ‘Italiensk for begyndere’ (Lone Scherfig, 2000) om fem unge mennesker, der møder hinanden på et aftenkursus i italiensk, der er det eneste indhold i deres liv.
  • ‘En kort en lang’ (Hella Joof, 2001) om utroskab i et bøssemilijø.
  • ‘Små  ulykker’ (Anette K. Olesen, 2002) hvordan en familie håndterer morens pludselige død.
  • ‘Elsker dig for evigt’ (Susanne Bier 2002) en barsk skildring af kærlighed og utroskab.
  • ‘Kald mig bare Aksel’ (Pia Bovin 2002) en børnefilm, der går imod hetzen mod muslimer.

Samlet for disse film er, at de behandler personerne med respekt og værdighed. Deres problemer bliver ikke latterliggjort fordi de er banale. I stedet bliver de netop behandlet fordi de er banale problemer, vi alle kender til.

Udviklingen herhjemme blev for alvor sat i gang af Dogme 95-projektet, der gik imod den indholdsløse underholdningsfilm og den kommercialisering, der oftest kommer fra Hollywood.

Denne udvikling er en del af en international tendens. I England blev filmen ‘Billy Elliot’ (Stephen Daldry, 2000) en kæmpe succes, ikke bare i England, men også i resten af verden. Filmen foregår i 80’ernes England, man følger drengen Billy og hans familie. Faderen og Billys storebror er begge minearbejdere, men er nu i strejke for at bevare den mine de arbejder i.

I Frankrig og resten af verden blev ‘Amélie’ (Jean-Pierre Jeunet, 2001) et stort hit. Filmen handler om servitricen Amélie, der hengiver sit liv til at gøre andre lykkelige, og til sidst også selv bliver det.

Fra Norge kom filmen ‘Elling’ (Peter Naess, 2002), der handler om Elling og Kjell Bjarne, der efter mange år på sindssygehospital skal klare sig ude i den virkelige verden. Filmen blev den mest sete film i Norge nogensinde.

Fra Sverige kom ‘Fucking Åmål’ (1999) og ‘Tilsammens’ (2001) og helt aktuelle ‘Lilja 4ever’ (2002) alle tre lavet af Lukas Moodyson. Han viser i alle tre film sin solidaritet med personer, der har svært ved at tilpasse sig samfundets normer.

Denne udvikling er meget spændende, da den viser, at der ikke er en modsætning mellem underholdning og kvalitet. At det er muligt at fortælle en vedkommende og meningsfuld historie der ikke keder. Der må også have været et stort behov fra befolkningen for bedre film, når så mange film i en så kort periode kunne blive succeser. Og allervigtigst gør den op med ideen om, at folk er dumme og derfor kun vil se overfladisk action.

Billedtekst:
Fra Lukas Moodysons film “Lilja 4ever”

Flere artikler fra nr. 208

Flere numre fra 2002

Se flere artikler af forfatter:
Christina Munk

Siden er vist 1850 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside