Socialistisk Arbejderavis
Nr. 212 – Marts 2003 – side 5
Anmeldelse
Et spørgsmål om klasse
Jan Hoby
Kombinationen af markeds-økonomiens krise på den ene side og den åbenlyse øgede sociale ulighed på den anden side, har medvirket til at uddybe den intellektuelle krise i den akademiske verden.
En krise, der har manifesteret sig på en lang række områder og har været medvirkende til en øget interesse for marxismen.
Professor Erik Jørgen Hansens nye bog, Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er et udtryk for, at krisen i den akademiske verden igen giver plads og rum for kritisk forskning, der afdækker klasse-strukturerne og reproduktionsmønstrene under kapitalismen.
Bogens styrke ligger i den overbevisende dokumentation af uddannelsessystemets funktion som reproduktion af de eksisterende klasser og magtforskelle i samfundet. Det falder godt i tråd med Det økonomiske Råds halv-årsrapport fra efteråret 2001, der viste, at der ikke siden 1976 er sket yderligere forbedringer af arbejderbørnenes chancer for at opnå en højere uddannelse. Kendsgerninger som udstiller ideologien om “lighed gennem uddannelse”.
Bogen dokumenterer også, at intelligens ikke er et spørgsmål om klasse. Men klasse har alt at gøre med, hvor du ender i uddannelsessystemet og i samfundet.
På mange måder bliver bogen også et opgør med meget af det vraggods, som er skabt i afpoliti-seringens politiske navn. En række ideologiske begreber har de sidste 15 år fyldt det offentlige rum. Det er begreber som; social arv, mønsterbryder og mælkebøttebørn. Begreber som er blevet brugt til at dække over de faktiske forhold.
I en situation, hvor de internationale politiske og økonomiske magtcentre disponerer over videnskabelige, tekniske og kulturelle ressourcer i et omfang, der aldrig er set før i historien, er der brug for en enorm forskningsmæssig indsats til at afsløre og udstille de strategier, som udvikles og iværksættes af de multinationale firmaer og instanser, som WTO. Erik Jørgen Hansens bog er et vigtigt bidrag til den proces. Den er et must for alle socialister og anti-kapitalister, der interesser sig for den uddannelsespolitiske kamp.
Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv
Erik Jørgen Hansen
Hans Reitzels Forlag
Billedtekst:
Erik Jørgen Hansen dokumenterer, i sin bog, at intelligens ikke er et spørgsmål om klasse, men at klasse har alt at gøre med, hvor du ender i uddannelsessystemet og i samfundet.
Se også:
SAA 212: Regeringens gymnasiereform: Eliteskole og social sortering
SAA 212: SU er ikke café-penge
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe