Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 313 – 14. oktober 2011 – side 6

DSB – op til 1000 skal fyres

Jakob Nerup

Skandalerne står i kø hos DSB. IC4-togene kører stadig ikke, udliciteringen af Øresundsforbindelsen giver dundrende underskud, og forsinkelserne fortsætter. Og hvem skal betale prisen? Det skal op mod 1000 af DSB’s hårdtarbejdende ansatte.

Nogle direktører er fyret, men de ansvarlige politikere, med den gamle transportminister Hans Christian Schmidt i spidsen, bliver ikke stillet til ansvar.

Formanden for Dansk Jernbaneforbund Ulrik Salomonsen udtalte til Newspaq:

“Der er en oppisket stemning blandt personalet, og de accepterer på ingen måde disse fyringer. Det her er uanstændigt. Nu har de knoklet for DSB, og så får de fem kolde tæer et vist sted. Det accepterer de ikke,” siger Salomonsen til Newspaq, og frygter medlemmerne vil nedlægge arbejdet.

Han oplyser, at der skal fyres et sted mellem 234 og 544 lokomotivførere og mellem 70 og 500 togførere og stationsbetjente. Det vil ifølge formanden betyde, at man må gå 40 procent ned i produktion, og at man må skære 60 procent af togene væk.

Det er DSBs nye topchef Christian Roslev, der lægger op til besparelser og fyringer. Det gør han blandt andet på baggrund af en bestilt rapport fra Quartz+Co.

Rapporten, som bygger på gamle og fordrejede tal, konkluderer, at der kan ske masser af fyringer og effektiviseringer. Fx ved at fyre administrative medarbejdere og lade lokomotivførerne arbejde mere.

Rapporten påstår, at der umiddelbart kan fyres 200 administrative ansatte uden at det går ud over passagerer og arbejdsmiljø. Det er selvfølgelig en fordrejning af virkeligheden. For DSB har fyret 1200 ansatte de sidste ni år og har i dag kun 1644 administrativt ansatte.

Og lokomotivførerne skal køre mere effektivt, siger rapporten. Den påstår, at de kun kører 1 time og 45 minutter effektivt, men lokoførerne selv siger, at det er meget langt fra deres dagligdag.

En lokomotivfører indgår i en 16-ugers vagtplan og skifter mellem arbejde dag, aften og nat. Han arbejder hver anden weekend og har i perioden syv rådighedsvagter, hvor han træder til, hvis der opstår akut sygdom eller andet.

Grundlønnen for en lokofører ligger på omkring 28.615 kroner, mens begyndelseslønnen er helt nede på 22.000 kroner om måneden. Absurd nok påstår rapporten, at de kan spare mere end 500 lokomotivførere uden at det går udover passagererne.

Hvem kan tro på det, hvis man dagligt bruger DSB!

Det hører med til billedet, at DSB er konstrueret som et privat selskab, hvor staten udpeger bestyrelsen og scorer overskuddet. Et overskud, som staten selv bestemmer andelen af.

Det har betydet, at staten har fået 5,7 milliarder kr. i de sidste ni år fra DSB. Og det er da langt ude, når vi ved hvor meget, der er brug for pengene, så togene kan køre og komme til tiden.

Se også:
SAA 313: Scandlines fyrer 100
SAA 313: Mindst 250 fyres på hospitaler i Hovedstaden
SAA 313: ”Bunden er gået ud af C20”

Flere artikler fra nr. 313

Flere numre fra 2011

Se flere artikler om emnet:
Krise og modstand (DK)

Se flere artikler af forfatter:
Jakob Nerup

Siden er vist 2489 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside