Socialistisk Arbejderavis
Nr. 326 – 26. januar 2013 – side 7
Metroen undergraver rettigheder
Jesper Juul Mikkelsen + Benny Allermand
Metrobyggeriet i København er en stor arbejdsplads betalt af offentlige skattekroner. Metrobyggeriet består af i alt 21 byggeplader fordelt ud over København.
Det er ikke kun i undergrunden der graves – faglige rettigheder undergraves også i forbindelse med metro-byggeriet.
Det italienske firma Trino, som er hovedentreprenør, har fra starten haft en fjendtlig indstilling over for fagforeningerne og tillidsmænd.
Fyring af tillidsfolk
Da fagforeninger mødte firmaet i første omgang var beskeden fra firmaet klar: “I får aldrig adgang til vores pladser.” Der blev sat hængsler op, så fagforeningen ikke kunne komme ind på byggepladserne. Først efter et halvt års forhandlinger fik fagforeningerne adgang.
Men det er ikke kun fagforeningernes adgang til pladserne den har været gal med. Skriftlige advarsler, hvis man forlod pladsen blot for at stille P-skiven, systematisk underbetaling, trusler om civile retssager mod arbejdere, og manglende pensions-betaling er kun et lille udpluk af de mange svinestreger firmaerne bag metrobyggeriet har begået mod deres arbejdere.
Men det mest aggressive træk fra arbejdsgiverne på metrobyggeriet har været fyring af 5 tillidsfolk. En af de fyrede Jakob Matthisen skriver i en artikel på modkraft.dk:
“Jeg har været meget aktiv som tillidsmand og klubformand for Metroklubben. Jeg har blandt andet været tegner og redaktør på medarbejderbladet Trevi Nyt. Jeg tror, det er derfor, ledelsen i Trevi vil af med mig.”
Meget få lærepladser
Før Metro-projektet overhovedet var sat i gang, blev der lavet en frivillig uddannelsesaftale med hovedentreprenøren. Hermed regnede fagforeningerne med at metrobyggeriet ville sikre omkring 400 af de ca. 10.000 lærepladser som i dag mangler. Denne frivillige aftale med Trevi har dog ikke været meget værd: Der er i dag kun 2 elevpladser på metroen.
Håb om faglig organisering på tværs af sprog
Elo Hansen og Michael Severinsen, der arbejder med faglig organisering af betonarbejdere på metroen, fortæller til Socialistisk Arbejderavis om de nødvendige bestræbelser på at organisere på tværs:
I starten var folk ude i skurvognene ikke meget for at snakke med os. De ville undgå at falde uden for fællesskabet i skurvognen. Men efterhånden har nogen af de personer skiftet holdning, og vi har fået valgt nogle tillidsrepræsentanter og sikkerhedsfolk derude.
Det har medført noget tovtrækkeri med ledelsen af metrobyggeriet, da de ikke har været vant til, at deres arbejdere er organiserede. De her tillidsmænd har nu taget initiativ til at danne en metroklub, som håndværkerne på byggeriet kan melde sig ind i, på kryds og tværs af byggepladser og nationalitet.
Og der er nu også kontakt til nogle af de polske arbejdere, de overvejer nu at blive organiseret i fagforeningen.
Vi fortsætter med at slås for at håndhæve overenskomsten. Hvis det får lov at skride på et så stort projekt som metroen, hvordan skulle vi så kunne fastholde dem ude på de små arbejdspladser? Så skrider det hele jo.
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe