Socialistisk Arbejderavis
Nr. 340 – 22. august 2014 – side 2
Ny studerende
Eksamens-ræset fortsætter
Sonja Andersen Lange
En ny årgang starter på de videregående uddannelser. Tillykke til dem, der slap gennem nåleøjet af adgangskrav og grænsekvotienter.
Men hvad kan man forvente sig som ny studerende? Tid til fordybelse i interessante emner, sparring med sine undervisere før, under og efter forelæsninger og lange faglige diskussioner med sine medstuderende?
Desværre. Eksamens-ræset fra gymnasiet fortsætter. Og uddannelses-fabrikkerne konkurrerer med hinanden om hvem, der hurtigst kan presse de studerende gennem studiet.
En undersøgelse fra januar 2014 blandt de studerende på Københavns Universitet viste, at halvdelen af de studerende på universitet oplever fysiske stress-symptomer i hverdagen.
Masseuddannelse
Det nuværende uddannelsessystem er et masse-uddannelsessystem. Men det betyder ikke, at det er et system til gavn for massen af studerende.
Tværtimod er det – som i gymnasiet – kapitalens redskab til at skille eliten fra masserne. Gennem konkurrence og stress finder man de “stærke” blandt masserne – det er dem, erhvervslivet vil have fat i.
Den eneste måde at sikre sig et bedre studie er ved at slås for det sammen med dine medstuderende. Og lære af dem, der har kæmpet før dig.
Fremdriftsreformen, der kunne være blevet stoppet
Sidste år havde undervisningsminister Morten Østergaard planlagt en “fremdriftsreform”, der skulle presse de studerende til at gennemføre deres uddannelse endnu hurtigere.
Planen udløste massive studenterprotester, som betød, at reformen blev udskudt – men ikke taget af bordet.
Havde man fortsat kampen, og ikke valgt at acceptere udskydelsen som en sejr, kunne man have sikret de nye studerende i det mindste lidt bedre forhold.
Vi har et valg
Gennem tiden har de studerendes rolle i kampen for social retfærdighed langt fra været ligegyldig. De studerende er en del af fremtiden – de er nogle af dem, der skal danne morgendagens samfund. Så studerende må spørge sig selv: “Hvilken fremtid ønsker vi?”
Ønsker man et samfund, hvor man med udgangspunkt i en ussel levestandard må kæmpe med næb og klør, på bekostning af medstuderende eller kollegaer, for at opnå et job med en løn, der er til at leve af og muligvis kunne være mere end blot et arbejde for én?
Vi bør kræve uddannelser, der er samfundsrelevante frem for erhvervsrelevante. Uddannelser, hvor ikke kun eliten, men bredden prioriteres. Hvor samtaler og gruppeudvikling prioriteres over karakterer og eksamen. Hvor man fokuserer på kollektivitet frem for egoisme, og hvor de studerende har demokratisk indflydelse på studiets rammer.
Kort sagt: Læring for livet – ikke for erhvervslivet.
Se også:
SAA 340: Over 20.000 afviste til videregående uddannelser
SAA 340: Studerende uden tag over hovedet
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe