Socialistisk Arbejderavis
Nr. 344 – 20. april 2015 – side 11
Angreb på arbejdsforhold i luftbranchen
Christine Kyndi
Benhård konkurrence mellem de forskellige flyselskaber betyder angreb på løn og arbejdsforhold – og omgåelse af overenskomster.
Det var hvad der lå bag strejkerne blandt SAS-kabinepersonalet og piloterne i Norwegian i starten af marts måned.
Det er også baggrunden for strejken blandt franske flyveledere (dem i kontroltårnene) og tyske Lufthansa-piloter, som det seneste år har strejket 15 gange.
Nej til “Cimber-finte”
SAS planlægger at spare 200 mio. kr. ved at lade datterselskaber tage sig af en del af driften – størstedelen skal findes på besparelser på overenskomsten. SAS’s køb af flyselskabet Cimber (pris: 20 mio. kr.!) sikrede dem en overenskomst for kabineansatte, som er mere “fleksibel” og 25-30 pct. billigere.
Og inden 2017 vil SAS outsource alle kort- og mellemdistancefly med under 150 sæder – de ansatte står over for massive angreb på løn og arbejdsforhold.
“Cimber-finten” fik 1.300 SAS kabineansatte i strejke.
De strejkende var under massivt pres for at gå i arbejde – fra deres fagforening CAU, Arbejdsretten, medierne. Arbejdsgiverne i SAS truede med fyring.
Det er overladt til arbejdsretten
SAS har startet sag mod CAU for ikke at have gjort nok for at stoppe strejken – de kræver bod, og erstatning for den fortabte fortjeneste.
CAU har startet sag mod SAS for at bruge virksomhedsoverdragelse til at omgås overenskomsten hvilket er ulovligt. I bedste fald kommer der en afgørelse om 6-9 måneder, i værste fald om 2-3 år.
Taber CAU sagen har de Arbejdsrettens ord for at de 147 ikke er dækket af en overenskomst – og så kan de lovligt gå i strejke for at skaffe sig én.
OK-forhandlinger udvikler sig til strejke i Norwegian
Det fagforeningsfjendske Norwegian, som systematisk bruger social dumping, har også splittet deres ansatte op i datterselskaber.
Da 685 piloter strejkede, satte Norwegian skruebrækkeriet i system ved at bruge fly og personale fra datterselskaber og andre selskaber.
Alligevel kostede strejken 300 mio. kr.
Strejken fik massiv sympati, og flere forbund varslede sympatikonflikt (som først kan starte efter 2 uger ifølge fagretslige regler).
Strejken sluttede med en ny overenskomst: Ingen lønstigninger, men jobgaranti de næste tre år. Forringelse af pension, forsikring, arbejdstid og fleksibilitet. Og opdeling af piloterne i endnu flere datterselskaber.
Se også:
SAA 344: Kamp for ret til organisering i Ryanair
SAA 344: Initiativet tilbage til gulvplanet
SAA 343: Strejke blandt SAS’s kabinepersonale: Nej til SAS’s “Cimber-finte”
SAA 343: SAS-strejke sætter fokus på vore udfordringer
SAA 344: OK15: 1-0 til de offentlige arbejdsgivere
SAA 344: Det mener vi: Vi har brug for folk, der vil bygge op
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe