Socialistisk Arbejderavis
Nr. 119 – September 1995 – side 16
Støt de fyrede Ri-Bus chauffører
Ingen rådne aftaler
Hans Erik Madsen
SID’s forhandlinger med arbejdsgiverne uden om de fyrede chauffører fra Ri-Bus skal stoppes.
Mens politiets terrorkampagne med fængslinger og beslaglæggelse af strejkemidler ikke har knækket chaufførerne, er der en fare for, at SID-toppen kan gøre det med et fedtet kompromis med arbejdsgiverne
Chaufførernes krav er, at Ri-Bus skal smides ud, fordi de hverken kan drive et busselskab eller behandle chaufførerne ordenligt. Et ufravigeligt krav er, at alle fyrede skal genansættes. Uden en sådan garanti kan arbejdsgiveren sortere de mest aktive fra. Samtidig skal løn- og arbejdsforholdene være i orden,.
Enhver aftale, der ikke opfylder chaufførernes krav er rådden. Den lange kamp skal ikke ende i fagtoppens udsalg.
Masseblokader er det modsvar, de fritstillede chauffører skal bruge for at genvinde initiativet.
Det er klart, at politiets angreb har tæret hårdt på de strejkende og gjort det sværere at rejse støtten på landets arbejdspladser.
Men opbakningen bag chaufførerne er der fortsat. En undersøgelse, foretaget af analysefirmaet Baun & Partners for Esbjerg Ugeavis, viser, at Socialdemokratiet og SF har øget deres stemmeandel på bekostning af Venstre i forhold til kommunalvalget på grund af Ri-Bus-konflikten.
Ri-Bus har problemer
Ri-Bus har problemer med at få skruebrækkere nok. Der kører nu 20 busser i 14 timer. Fuld drift kræver 28 busser i 20 timer. En netop afhoppet skruebrækkerchauffør siger, at Ri-Bus har 36 skruebrækkere. Normal drift kræver 84 chauffører. Siden Ri-Bus startede op med skruebrækkere, har 11 af dem svarende til en fjerdedel sagt deres job op.
Også økonomisk har Ri-Bus problemer. I følge Børsen har Ri-Bus foreløbigt tabt 14 millioner. For det beløb kunne man så rigeligt have infriet chaufførernes krav i 10 år.
Ri-Bus har ifølge Nyhederne på TV-2 fået 6 millioner i konfliktunderstøttelse fra Rutebilejernes Arbejdsgiverforening. Med den klare klausul "at de ikke må indgå i dialog med de strejkende chauffører".
Hvis SID-toppen i stedet for at arbejde for en luset aftale med arbejdsgiverne havde meldt lige så klart ud som formanden for Rutebilejernes Arbejdsgiverforening, Uffe Thygesen, og sagde, at vi bakker jer kun op økonomisk, hvis I står fast, havde konflikten allerede været vundet.
Men chaufførerne kan vinde uden fagtoppens opbakning. Det er jo støttekomiteerne, aktive arbejdspladser og fagforeninger, som har været rygraden i den moralske, økonomiske og aktivistiske støtte på blokaden.
Billedtekst:
Den 20. april strejkede over 200.000 arbejdere i sympati med Ri-Bus chaufførerne. Chaufførerne kan vinde, hvis den solidaritet bliver genrejst
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe