Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 119 – September 1995 – side 16

Støt de fyrede Ri-Bus chauffører

Ingen rådne aftaler

Hans Erik Madsen

SID’s forhandlinger med arbejdsgiverne uden om de fyrede chauffører fra Ri-Bus skal stoppes.

Mens politiets terrorkampagne med fængslinger og beslaglæggelse af strejkemidler ikke har knækket chaufførerne, er der en fare for, at SID-toppen kan gøre det med et fedtet kompromis med arbejdsgiverne

Chaufførernes krav er, at Ri-Bus skal smides ud, fordi de hverken kan drive et busselskab eller behandle chaufførerne ordenligt. Et ufravigeligt krav er, at alle fyrede skal genansættes. Uden en sådan garanti kan arbejdsgiveren sortere de mest aktive fra. Samtidig skal løn- og arbejdsforholdene være i orden,.

Enhver aftale, der  ikke opfylder chaufførernes krav er rådden. Den lange kamp skal ikke ende i fagtoppens udsalg.

Masseblokader er det modsvar, de fritstillede chauffører skal bruge for at genvinde initiativet.

Det er klart, at politiets angreb har tæret hårdt på de strejkende og gjort det sværere at rejse støtten på landets arbejdspladser.

Men opbakningen bag chaufførerne er der fortsat. En undersøgelse, foretaget af analysefirmaet Baun & Partners for Esbjerg Ugeavis, viser, at Socialdemokratiet og SF har øget deres stemmeandel på bekostning af Venstre i forhold til kommunalvalget på grund af Ri-Bus-konflikten.

Ri-Bus har problemer

Ri-Bus har problemer med at få skruebrækkere nok. Der kører nu 20 busser i 14 timer. Fuld drift kræver 28 busser i 20 timer. En netop afhoppet skruebrækkerchauffør siger, at Ri-Bus har 36 skruebrækkere. Normal drift kræver 84 chauffører. Siden Ri-Bus startede op med skruebrækkere, har 11 af dem svarende til en fjerdedel sagt deres job op.

Også økonomisk har Ri-Bus problemer. I følge Børsen har Ri-Bus foreløbigt tabt 14 millioner. For det beløb kunne man så rigeligt have infriet chaufførernes krav i 10 år.

Ri-Bus har ifølge Nyhederne på TV-2 fået 6 millioner i konfliktunderstøttelse fra Rutebilejernes Arbejdsgiverforening. Med den klare klausul "at de ikke må indgå i dialog med de strejkende chauffører".

Hvis SID-toppen i stedet for at arbejde for en luset aftale med arbejdsgiverne havde meldt lige så klart ud som formanden for Rutebilejernes Arbejdsgiverforening, Uffe Thygesen, og sagde, at vi bakker jer kun op økonomisk, hvis I står fast, havde konflikten allerede været vundet.

Men chaufførerne kan vinde uden fagtoppens opbakning. Det er jo støttekomiteerne, aktive arbejdspladser og fagforeninger, som har været rygraden i den moralske, økonomiske og aktivistiske støtte på blokaden.

Billedtekst:
Den 20. april strejkede over 200.000 arbejdere i sympati med Ri-Bus chaufførerne. Chaufførerne kan vinde, hvis den solidaritet bliver genrejst

Se også:
SAA 119: Støt de fyrede Ri-Bus chauffører: Opbyg masseblokader
SAA 119: Ri-Bus-solidaritet: Kontakt til støttekomiteerne + Underskrift: Løslad de tre i Ri-Bus-sagen
SAA 119: Ri-Bus: Politihetz mod fagligt aktive
SAA 119: Esbjerg: Ri-Bus flytter stemmer

Flere artikler fra nr. 119

Flere numre fra 1995

Se flere artikler af forfatter:
Hans Erik Madsen

Siden er vist 1165 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside