Socialistisk Arbejderavis
Nr. 122 – 2. november 1995 – side 3
SiD svigter Ri-Bus-chaufførerne
‘SiD lod sig nedkæmpe af en enkelt amtsborgmester’
“Hvad skal vi bruge SiD til efter dette forrædderi?” Det er den klare reaktion blandt tusinder af arbejdere landet over. Aftalen har selvsagt udløst bitterhed og dyb frustration blandt chaufførerne og mange andre.
For blot tre uger siden på SiDs kongres fik de fritstillede chauffører en stormende modtagelse og fuld opbakning. Ligesom det blev slået fast, at SiD var en kamporganisation og ikke en kaffeklub. Efter at SiD toppen har indgået aftalen, ved alle, at fortsat kamp nu også vil blive en kamp, hvor modstanderholdet tæller fagbevægelsens pampere og magtfulde organisationer.
På trods af det stemte et klart flertal af chaufførerne NEJ til aftalen. Ud af de 53 chauffører, der hidtil har holdt ud, fortsætter mindst 40.
Ingen af chaufførernes krav er opfyldt. Nogle få af dem tilbydes arbejde sammen med skruebrækkerne i Ri-Bus, resten tilbydes arbejde på andre virksomheder. Som K.E. Petersen, tillidsmand for chaufførerne, udtrykker det: “Vi ser ned på skruebrækkere og nu vil man tvinge os til at være skruebrækkere. Det sker ved, at vi kommer foran i køen og har fået tilbudt arbejde på fabrikker, der allerede har fyret folk.”
Grønt lys for gule fagforeninger
Aftalen giver samtidig grønt lys for, at de ca. 30 skruebrækkere der er organiseret i gule fagforeninger, især Kristelig Fagforening og Danmarks Frie Fagforening kan blive stående der. Kun nyansatte skal organiseres i SiD.
Holger Nielsen, formand for SiDs transportgruppe, forsvarer aftalen således: “Jeg jubler ikke.. Jeg havde gerne set at alle blev genansat. Men tiden har gjort det umuligt, og derfor kan vi leve med det forlig der ligger på bordet.. Vi har fået nogle af vores krav opfyldt. Desværre ikke alle.
Men sådan må det være i en sag, der har varet så længe. Vi har i SiD længe erkendt, at der i denne sag ikke bliver nogen klare vindere.”
Til det siger K.E. Petersen: “Det er da fantastisk, at så stærke kræfter som SiD og Socialdemokratiet ikke kan klare en enkelt amtsborgmester fra Venstre. Det handler da om at lægge et pres, der er stort nok. Der er simpelthen ikke blevet kæmpet.”
Til selve aftalen siger han: “Det er den totale sejr for Ri-Bus og arbejdsgiverne. De sejre, der er vundet, dem har vi vundet. Ri-Bus gentager sig ikke. Det hører vi allerede nu fra andre, der har været ude i licitation.”
Aftalen rummer ingenting, som ikke allerede er opnået gennem konflikten. De strejkende chauffører har med deres lange og seje kamp opnået, at arbejdsgiverne fremover vil tøve med at forringe arbejds- og lønforholdene drastisk.
Det oplevede Aalborgs bybuschauffører for nylig. De strejkede for krav om en overenskomstmæssig lønstigning mv. Strejken tvang ledelsen til at forhandle efter nogle dage. Som deres talsmand udtalte til Socialistisk Arbejderavis: “Det har nok betydet noget, at Ri-Bus chaufførerne har holdt ud så længe.”
Se også:
SAA 122: SiD-Transport i Esbjerg: Protest mod SiD-toppen
SAA 122: Udtalelse fra tillidsfolk og arbejdspladser: Vil SiD acceptere uorganiserede Ri-Bus-chauffører
SAA 122: Ri-Bus konflikten: Opbakning fra neden
SAA 122: Ri-Bus: Bankgebyrer
SAA 122: Aalborg: Ri-Bus-tilstande
SAA 122: Fagligt Aktivt Forum: Solidaritet og sammenhold dur
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe