Socialistisk Arbejderavis
Nr. 122 – 2. november 1995 – side 8
Ri-Bus konflikten
Opbakning fra neden
Hans Erik Madsen
På trods af SiD-toppens forræderi og knæfald for arbejdsgiverne har en række arbejdspladser og fagforeninger besluttet alligevel at fortsætte støtten.
“SiD har svigtet os og kampens mål fuldstændig. Det er et knæfald for arbejdsgiverne. Men vi giver ikke op. Vi fortsætter konflikten og blokaderne. Vi er stadig SiD'ere, men vores nej er en aktion mod forbundstoppen. Vores mål er stadig at få Ri-Bus ud af byen. Men vi kan ikke fortsætte længere end der er penge til. Det signal sender vi nu ud. Skal vi dø vil vi dø med bukserne på,” siger tillidsmand for de fritstillede chauffører K. E. Petersen.
Skærpet konflikt
Den fortsatte konflikt er nu skærpet på et meget afgørende punkt, nemlig på hvem der støtter og ikke støtter. Hidtil har de fritstillede chauffører haft enorm bred opbakning langt ind i Socialdemokratiet og langt op i toppen af fagbevægelsen.
Fagbevægelsens topfolk vil i deres forsøg på at stoppe konflikten, gøre sit til, at de lokale fagforeninger og arbejdspladsklubber ikke fortsætter støtten til de fritstillede. De vil forsøge at lukke alle de pengekasser, spalteplads og aktiviteter, som støtter fortsat kamp.
Fortsat støtte
Men allerede nu står det klart, at fagtoppens forsøg på at slagte konflikten ikke vil lykkes her og nu. Fra arbejdspladser og fagforeninger kommer der flere og flere meldinger om, at de fortsætter støtten til chaufførerne.
Flere har allerede adopteret en chauffør, fx Grafisk Forbund, som har ansat en af de fritstillede chauffører som “konsulent” til en løn på 13.000 kr. om måneden. Stilladsarbejderne i København og Århus, bryggeriarbejderne på Ceres i Århus, ansatte indenfor SAS, skraldemændene i Århus m.fl. har også meldt ud, at de vil adoptere en chauffør.
Også fra arbejdspladser og fagforeninger i udlandet fortsætter støtten. Alene fra Norge har 12 fagforeninger foreløbig givet melding om 60.000 kr. om måneden.
Forbitrelsen over SiD-toppens forræderi er stor ikke mindst indenfor SiD. Blandt de menige medlemmer af SiD, er det kun få, der vil forsvare SiD-toppens aftale med arbejdsgiverne.
Forræderi
Som Julian Johnsen, fællestillidsmand for 900 ansatte i Gate Gourmet i SAS, siger: “Vi har nogle soldater, der har kæmpet i ni måneder. De blev solgt af deres organisation, og det ser vi som et stort problem. Der er ved at opstå den samme lede over toppen i forbundene som i forhold til politikerne.”
Efter at fagtoppen har stillet sig på arbejdsgivernes side, er der tre vigtige grunde til, at støtten til de fritstillede er blevet endnu vigtigere.
For det første må vi vise de borgerlige, at selvom fagtoppen ikke vil slås, er vi mange i fagbevægelsens basis, som ikke er villige til at give op og lade privatiseringer ødelægge folks liv.
At fortsætte kampen mod Ri-Bus er samtidig et klart signal til fagtoppen om, at vi ikke stoler på dem over en dørtærskel.
For det tredje skal vi vise i praksis, at der findes et solidarisk og kæmpende alternativ rundt omkring på landets arbejdspladser.
Vi skal vise, at nøglen til forandring ligger hos arbejdere, som gennem sammenhold og solidaritet slås for deres rettigheder og et bedre liv.
Derfor kan facitlisten for Ri-Bus konflikten ikke længere alene gøres op i, hvor mange skruebrækkere og busser, der kører i Esbjerg. For hver dag, konflikten kører videre, og blokaden opretholdes og solidariteten spredes, er en sejr for chaufførerne og alle dem som støtter og kæmper for solidaritet og sammenhold blandt mennesker.
Det kan du gøre
- Få fat i Fri-Bus Nyt hver uge og del den ud til kollegaer og kammerater
- Inviter en rigtig chauffør ud på din arbejdsplads eller skole for at fortælle om konflikten og samle penge ind
- Rejs spørgsmålet om at adoptere en chauffør på din arbejdsplads, sammen med andre arbejdspladser og i din fagforening.
- Deltag i masseblokaden i Esbjerg i slutningen af november.
Se også:
SAA 122: SiD-Transport i Esbjerg: Protest mod SiD-toppen
SAA 122: SiD svigter Ri-Bus-chaufførerne: ‘SiD lod sig nedkæmpe af en enkelt amtsborgmester’
SAA 122: Udtalelse fra tillidsfolk og arbejdspladser: Vil SiD acceptere uorganiserede Ri-Bus-chauffører
SAA 122: Fagligt Aktivt Forum: Solidaritet og sammenhold dur
SAA 122: Aalborg: Ri-Bus-tilstande
SAA 122: Ri-Bus: Bankgebyrer
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe