Socialistisk Arbejderavis
Nr. 230 – 16. juni 2004 – side 7
Vælt Fogh – Interview
Den alternative velfærdskommission
Alexander Lassithiotakis
Susanne Jakobsen, kasserer i Pædagogstuderendes Landssammenslutning, og PLSs repræsentant i Den alternative velfærdskommission.
“Hvorfor er PLS med i den alternative velfærdskommission?”
Fordi vi ønsker at være med til at skabe et holdningsskift og en ny dagsorden omkring velfærden. Den dagsorden den borgerlige regering lægger for dagen, er alt for snæver i forhold til et menneske- og samfundssyn.
Så vi er gået med for at forbedre kvaliteten af social- og arbejdsmarkedspolitikken. Vi mener, at udfordringer med velfærden skal løftes i flok. Det gælder fx uddannelses- og sundhedsområdet og de sociale ydelser. Det er vigtigt for PLS at slippe af med øget brugerbetaling, privatiseringer og udliciteringer, og at vende en udvikling der går mod fx øgede private forsikringer, og øgede krav, både faglige og økonomiske, til unge der ønsker en uddannelse.
Jeg tror, at Den alternative velfærdskommission kan være med til at støtte denne udvikling, ved at sætte en ny dagsorden og lave et holdningsskifte. I første omgang vil vi udarbejde et papir med et bud på en fælles velfærdspolitik, og derefter vil vi lave økonomiske beregninger på det. Resultaterne vil blive lagt frem på nettet.
Læs mere om PLS på www.p-l-s.dk og om den alternative velfærdskommision på www.mobiliseringen.dk
Se også:
SAA 230: Vælt Fogh: Mange bække små ...
SAA 230: Vælt Fogh - Interview med Frank Aaen: “Regeringen vælter ikke sig selv”
SAA 230: Vælt Fogh – Kommentar: Venstrefløj imod Fogh?
- Leder: Det mener vi
- Interview: Kampen mod umenneskelige fængslinger af afviste asylansøgere nytter noget
- Udenlandske chauffører har usle vilkår i Danmark
- “Grøn” kapitalisme – kun grøn, når der kan tjenes penge
- Derfor går finansverdenens nålestribede amok i kriminelle aktiviteter
- 1968: Året der forandrede alting
- Mere end en Saudi PR-katastrofe
- To år med Trump har mobiliseret millioner til modstand
- Almindelige menneskers historie: 3. De første store stater og de første klassekampe